Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
--A--

Konservering KAD44

Rekommendera Poster

Hej,

Skall vinterkonservera mina KAD44:or till helgen och behöver då ha med mig slangen som beskrivs i manualen. Nu har Volvo Penta inte haft vänligheten att tala om dimensionen som slangen skall ha i manualen utan skriver anslut en slang.

Slangen skall anslutas enligt bild till sjövattenpumpen men frågan är vilken dimension den skall ha. Hade jag haft närmare till båten hade jag givetvis åkt och mätt men nu har jag lite för många mil... kanske någon som vet?

post-1357-1394236126,8254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har bestämt för mig att innermåttet på slangen ska vara ca 27 mm (va det nu kan vara i tum?) men jag är inte helt 100% på det ... det är i alla fall inte en trädgårdsslang vi pratar om utan snäppet över ... det behövs en hel del vatten för att kyla av motorn .... hoppas att någon på detta forum kan konfirmera detta ... Mats

p.s. är bilden tagen i Skuru/Lännerstasundet? d.s.

Senast ändrad av Edestig | 13 oktober 2009 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Angående bilden så är den tagen norr om Orust med aktern mot Vindön och fören mot Uddevalla en klar dag i början på april.

27mm låter rimligt, någon som kan bekräfta om det är rätt?

Mvh
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett förtydligande ... 1 tum (inch) är 25,4 mm så det kanske är det vi talar om här alltså ... eller en sk tysk tum (deutscher Zoll) som lär ha varit 26,2 mm på den tiden det begav sig ... men nu känns det som jag har länmat ämnet lite ... Skäms ... det är nog så att du ska köpa en en-tums-slang av lämplig längd .... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...