Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
hustran

Tack alla som inte bajsat i sjön i sommar.

Rekommendera Poster

Vad jag förstår så är ni alla här på forumet väldigt duktiga när det  gäller att inte tömma toaletterna i hamnarna. Tyvärr så gäller det inte andra. Vi lade till som hastigast i ytterskärgården i somras för att äta lunch, efter en dimmig utfärd. Vi stannade vid ett skär som brukar vara rätt populärt. Döm om vår förvåning när vi såg ner i vattnet. CA. 2 m. ner så låg en hoper av dasspapper och annat. Uppe i land så låg slamsor av gammalt dasspapper, som blåst runt. Såg inget roligt ut. Nåja, vi snafsade raskt i oss lunchen och for vidare. Men tänkte i vårt stilla sinne på de som kom efter oss, vi var tidigt ute på försommaren. Hur reagerar ni? Eftertankens kranka blekhet drabbade mig senare. Vi skulle naturligtvis tagit hand om det ikringblåsta pappret. Skäms lite nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur faan kan man tömma toatanken när man ligger i hamn/ naturhamn???

Tömmer gör man ute på fjärdens öppna vatten.

Likaså om man tvunget måste skita på land så gräver man ner avfallet och pappret.

Kärringar som pissar på land har an jävl... förmåga att bara slänga torkpappret vind för våg, ser riktigt illa ut i skogsdungarna efter några veckor på säsongen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det dessvärre ingen naturlag att alla båtar är utrustade med skittank. Inte heller finns juridiska lagar på att ha en sån.

Det finns alltså risk att det blir lite kvarlämningar efter såna båtar.

Är det snabba båtar finns det större risk. De är ju inte på sjön så stor del av tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten kommentar från en som skiter i båten Tyst.

Om det låg helt papper och annat i vattnet så kommer det med största sannolikhet från land eftersom de båt-toaletter jag har sett samtliga fördelar fekalier och papper när man pumpar dem till tanken eller ut i sjön. Ett annat alternativ är ju att någon satt sig över relingen men det känner jag få som gör.

I övrigt känner jag igen det där dåliga samvetet... Jag var för två veckor sedan på en ö där det på kvällen kom ett par och tältade på andra sidan. De försvann tidigt på dagen och jag gick sedan dit för att se hur tältplatsen var och fann såväl strumpor som engångsgrill, tomma konservburkar, bindor och diverse använt toapapper. Efteråt ångrar jag att jag inte plockade upp efter dem men va f_n... Andras bindor och skitiga toapapper... Det är fördj_vligt! Men skäms ändå  :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiter i båtens toalett när jag är nödig och inte ligger i gästhamn.

Har hänt att jag nyttjat ombord-toan även NÄR jag vart i gästhamn med alla faciliteter..p.g.a omständigheter Tyst

Oavsett, allt samlas i tank.

Toaletten har grym *fliskniv (är elektisk) och dessutom samlas i stort sett allt *skitpappet* i därför avsedd behållare vid sidan = nästan inget som inte passerat tarmen hamnar i tanken.

Tanken är stor (150 liter) och töms i fritt vatten när tillfälle gives, ALDRIG nära-land.

Jag tycker att jag tar ansvar.

Kanske skulle dräpa en säl utöka min *utsläppsrätt* några hundra procent Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär ha varit en båt med raka rör, dvi ingen tank. Ganska vanligt både på äldre och relativt nya båtar. Från 2003 tror jag det kom en standard med tank och septi, vet inte om det är så, har hört det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska man ge faan i och använda toan när man ligger i hamn. Toa utan holdingtank ska endast användas ute på öppna vattnet om ägaren har något vett kvar i skallen.

Dvs toa utan tank är totalt odugligt och oanvändbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror som ChristerN, att pappret blåst iväg från land.  Men precis som det finns ankarspel med fritt fall så finns det toatankar som har det också, och då kommer det ut synligt papper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiter själv på gästmuggar. Porta Pottin är det skitförbud i. Jag ska tömma, bläää

Men, Jag känner en person som likt flera här gapar om dom som lyckats tappa en korv i sjön och tycker det är ett jäkla sätt............................Själv har han en tank hemma som han liksom många andra satt spettet i botten för att det är så dyrt att tömma. Vissa köper ju en pump istället. Snacka om dubbelmoral och jag tror inte han är själv om det. Finns det någon här månne? Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nixpix, hemma skiter jag rakt ner i det kommunala avloppet men skall i vinter bygga om toasystemet ombord så att jag kan tömma iland när det erbjuds. vilket under årets sommar inte har varit frekvent i hamnarna på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå - detta har ju inget med tömning av båttoa i vattnet att göra !  TS rubrik bajsat i sjön må vara provocerande, men det handlar ju inte rikitgt om det.

Om det fanns papper uppe på land är det ju någon som skitit på land och inte snyggat till efter sig. Inte någon som tömt en toatank i vattnet. Papper kan blåsa ner från land i vattnet men knappast tvärtom. Alternativt haft en porta-potti och tömt uppe på land, på ett ovanligt klantigt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har porta potti som jag för det mesta tömmer på gästtoaletterna, i brist på rediga latrintömningsställen. Den enda gästhamn jag vet som har ordentlig latrintömning är Skärhamn, så en stor eloge till dem. Har hänt i naturhamn att jag tömt på de toorna som finns där... i några fall har jag tömy i havet, men det har varit mycket långt från närmsta ö eller landremsa... Att tömma  i havet känns inte som ett kul alternativ, trots att kemikalierna i tanken fördelar papper och fenikalier till en enda sörja... Har väl någon form av samvete i det fallet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...