Tempest 1 Postad 13 Oktober , 2009 Hej, Jag är ny stolt ägare till en Aquador 23 HT med en Mercrusier 5.0 MPI. Jag är inte ny på vare sig V8 eller båtar men lite fundersam. När jag skall upp i plan, så är det plattan i mattan som gäller. Det tar lång tid men till sist så segar den sig över planingströskeln. Det är absolut inget fel på motorn som är en 07 med få timmar samt Bravo 3 drev. Nu till min fråga. För mig har trimplan alltid varit för att justera båtens sidolutning ex vid sne last, hård vind etc. Nu fick jag ett tips att man skall använda trimplanen för att lättare komma upp i plan. Hur gör ni? Om ni använder trimplanen för att lättare komma upp, kör ni ner dem 1/3 eller mer och hur gör ni när ni kommit upp i plan, tar ni upp trimplanen då också. Naturligtvis så är drevet fullt intrimmat när jag skall upp. Tacksam för alla tips & råd. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 14 Oktober , 2009 Har en annan båt (23 fot) med betydligt svagare motor (90 hk diesel). Jag använder trimplanen max nertrimmat när jag ska upp i plan. Min båt planar ut vid 12 knop och marchar 16, 21 på topp.Tycker det låter lite konstigt att du ska ha segt att komma upp i plan med så stark motor dock. Är du säker på att motorn ger allt vid fullgas? kommer du upp i maxvarv när den planat ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 14 Oktober , 2009 Jag har en Uttern D66 med Verado 250 som definitivt inte behöver hjälp att plana men nyttjar mina trimplan som hjälp endå för jag tycker att båten mer stiger ur vattnet liksom mer vågrätt,svårt att förklara men hoppas att du förstår. Innan jag fäller reglaget så kör jag ner trimplanen längst ner och succesivt med att båten lyfter ur så trimmar jag upp dem Ja jag vet detta är en utombordare men vi borde ha ungefär samma förutsättningar i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 18 Oktober , 2009 Visst, trimplan används med fördel för att snabbt komma upp i plan....men men.. en båt på lite drygt 7 m med V8 på 260 hästar bör plana snabbt bara med de hjälp som ges av att drevet ät intrimmat. Står allting rätt till med motorn? Propellrarna? Rätt stigning på dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 19 Oktober , 2009 Du har nyss köpt båten -- på hösten. Därmed troligt att båten legat still mycket inför försäljningen? Alltså kanske skrovet har fått rejäl påväxt, vilket kan bromsa upp till 40% har jag läst. Mitt förslag är att kolla att det är rätt modell på propellrar när du tagit upp båten, samt att testa igen i vår, när skrovet förhoppningsvis är rent och nymålat. Kvarstår problemet då, så når du knappst heller normal toppfart. Då kanske ändå motorn behöver en översyn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Oktober , 2009 In med drevet (men det gör du redan) ner med plattorna och byt till en stålpropeller så ska du se att du får ett jäkla grepp i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 19 Oktober , 2009 Hej, Tack för alla svar. Botten är precis nymålad då båten legat på land på ett varv, så den är ren och fin. Drevet är ett Bravo 3 med duoprop och stålpropellrar. Har aldrig hunnit testa toppfarten men motorn har gått 80 timmar och kollats av akt verstad ang larmer och drifttimmar på olika varvtal. Inget kostigt där heller. Men de Aquador 23 HT som jag testat har alla varit lite tröga upp i plan utan trimplan. Den som var bäst var en med VP Diesel på 190 Hk, men då har ju Diesel ett helt annat vridmoment. Men jag får testa i vår. I leveranspappren (om de går att lita på dessa) så varvade motorn 4600 med befintliga proppar när den var ny, så jag får jämföra med det samt prova lite med trimplanen. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Oktober , 2009 På större motorbåtar har jag fått lära mig att man ska gasa försiktigt -- smyga upp gasreglaget en liten bit, vänta, öka lite till vänta... Annars gräver aktern ned sig och båten fastnar på bogvågen. Detta stämmer på min 26HT, fast den väger ungefär 60% mer och har lika många hästkrafter, om än 260 diesel-hästar. Så nog borde du komma upp utan problem. Återstår det allra enklaste, som är lätt att glömma: Har du trimmat in drevet max? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 20 Oktober , 2009 Exakt så gjorde försäljaren när han tog med oss på en provtur Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 21 Oktober , 2009 Min Fjord 24 weekender med aq271 gräver också ner sig om jag ger fullt direkt. Den planar betydligt fortare om jag smyger upp gasen stegvis. Det som också kan hjälpa är att svänga samtidigt som jag gassar på. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 21 Oktober , 2009 Hej, Tack för alla svar. Jag kan inte påstå att jag direkt dammat reglaget i botten men absolut inte smugit upp den, så det var en intressant lärdom som jag måste pröva i vår. Kanske en kombination av hälften trimplan och sedan smyga upp den en bit i taget kan vara bästa lösningen. Den kommer ju upp i plan även utan trimplan, men det tar tid. Den är ju inte som min gamla Yamarin 64 DC med 150 hk, där la man bara ca 60-70% gas så sa det PLUPP så var man i plan. Jag tycker inte om att plåga motor och båt i onödan. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser