Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
thomas-marine

LYStal på utländska båtar

Rekommendera Poster

Skulle vilja veta vad lystal har för beteckning på engelska. Söker man på utländska sidor, vet jag inte vad jag ska kolla efter för att hitta just det. Förmodligen är ni många här som kan ge mej svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LYS är ett Svenskt handikappsystem som finns i Sverige och några länder till. På andra ställen i vår värld har man andra system (ex Danmark Dansk handikapp DH). Tyvärr har man inte enats om ett system vorld vide. Importerade båtar som inte finns med i LYS systemet kan om man vill kappsegla söka ett LYS brev i från SVSF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Metod 1. ut och segla en väldig snabb båt behöver inte va vad du vill ha den kanske är väldig rank enler vinglig.

Metod 2.  Ta reda på vad den har för mätetal enligt det lanmdets handikapp system och jämför med andra.

LYS talet är inte allt tex så har nya båtar ofta LYS tal som är för högt satta LYS systemet byger på premiering av äldre båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ändå inte sant att SWELYS/SRS premierar ädre båtar.

Det är ett empiriskt system och bygger alltså på hur båtar har placerat sig historiskt i förhållande till sitt lystal.

Nya båtar får alltså lite högre för säkerhet skull. Lystabellen justeras ju inför varje säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte med nya SWE LYS men tidigare var tanken att det inte skulle gå att bygga sig till placeringar i LYS kappseglingar. Då var det så att nya båtar fick högre LYS tal för att som det hette se till att äldre båtar fortsatte kappsegla (de flesta båtarna är 70 talare). Och LYS komiten gjorde ingen hemlighet av detta. Nu är det ju ett helt nytt system som bygger på LYSoch jag kan inte hitta deta i texterna om det nya systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står lika i gamla som i det nya.
Dvs att man för säkerhets skull sätter LYS på nya båtar aningen högt och sedan sänker dem hellre än tvärt om. Precis som Jonas skrev. 
Vill man se det som att man premierar gamla konstruktioner så kan man väl det antar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...