petelars 14 Postad 13 Oktober , 2009 Tänkte montera knap på relingen i fören, där halkiparna idag sitter, för jag tycker att den enda knapen på fördäck blir full. Är det någon som har det så på sin Havsfidra och hur är de då monterade? Halkipen verkar bara var skruvade ner i någon förstärkning i relingen, men jag skulle nog vilja ha genomgående bult med rejäl bricka på undersidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Oktober , 2009 Jag flyttade pollaren från mittfisken till fluchdäcket på min havsfidra i samband med att jag byggde en ankarbox på fördäcket. se bifogad bild. Inte pgrund av det estetiska utan av praktiska själ. Ville dessutom inte ha något att sparka tårna i. Det gör ont. En mycket kraftig bricka skall man ha. Blev rekomenderad av en mekaniker där jag ville köpa en rostfri plåt för ändamålet till mi nuvarande båt, en aluminiumbrika påp 300x200 mm 10 mm tjock. Killen jobbar mycket med båtar, Få en sån stor bricka under fluchen på havsfidran är ju omöjligt, men kanske 70 mm bred och att man lägger nån massa mellan brickan och plasten kanske sikaflex. Jag har gjort en motsvarande montering på min storfidra oc h använde de brickorna som fanns där pollarna satt tidigare. I 10-12 mm rostfritt 200x50 mm. Jag låg en natt vid gamla färgeläget på Instön sommaren 2008 tvärs vind av stormstyrka och tvärs en mycket kraftig nordgående ström. Jag såg och kunde känna på brickan och bultarna inifrån förpiken och låg och var orolig för att pollaren skulle ryckas ur fluchen med bricka och allt. Det höll dock. Senare fick jag se att runt akterpollaren hade det blivit skador i laminatet som var ganska tunt vid infästningspunkten i sittbrunssargen. Jag skall försöka få dit en så stor aluminiumbricka som det bara går om jag nu kommer igång att jobba med min storfidra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Oktober , 2009 Hittade en bild till där den ena pollaren syns väldigt tydligt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 14 Oktober , 2009 Tänkte att jag som sagt skulle montera knapen, där halkiparna idag sitter original. Relingen/fotlisten är lite bredare där och verkar förstärkt, är det någon som vet hur det är konstruerat? Eller rent allmänt hur en Havsfidra är uppbyggd, var sitter det enkel/dubbelt laminat, var sitter förstärkningar, tjocklekar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2009 Jag valde att sätta mina pollare lite längre akterut än du tänker. Anledningen var att inte krocka med mitt peke/pullpit. Jag vill alltid ha gott om plats och jag har för mig att det hade blivit en aning trång med din placering på min båt. Gjorde samma bedömning när jag monterade om pollarna på storfidran. Det borde va någon form av förstärkning där halkipparna sitter. Det jag vet om havsfidrans däck - i varje fall på mitt ex från 1972 nr 318 var att däcket var byggt i en innerdel och en ytterdel med plyfa-remsor emellan på ett avstånd av ca 50 cm (gissat mått). Sen ligger det remsor i däcket ända bak till sittbrunnen på det avståndet. Däremellan är det tomt. Jag fyllde utrymmet med fogskum innifrån - en historia för sig - innan jag klädde insidan med 10 mm liggunderlag och beklädnad. Däcket blev mycket stabilare. På bilderna ser du lukorna till ankarboxen. Framkant och bakkant på luckorna är centrum på plyfa-remsan. Jag sågade så att halva remsan var i luckan och halva var kvar i däcket. De ursågade däcksbitarna blev grunden till luckorna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser