All_to_slow 1 Postad 12 Oktober , 2009 En stilla undran. Nyttjar ni miljöglykol (Monopropylenglykol) eller vanlig från typ Biltema när ni vinterförbereder era båtar? Motivera gärna varför! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Oktober , 2009 Miljöglykol, motivet är just miljön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 13 Oktober , 2009 Etylenglykol är dessutom vansinnigt giftigt. Spiller du det på marken och ett djur (eller barn) slickar i sig det är det stor risk att djuret dör. Redan en halv deciliter etylenglykol kan leda till livshotande förgiftning hos ett barn.http://www.kemi.se/templates/News____3296.aspx Propylenglykol däremot är väldigt ogiftigt och används t.om i hudprodukter.http://huden.nu/om-huden/propylenglykol/ Så för en båtmänniska finns inget alternativ anser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Oktober , 2009 Lite knepigt det där med miljö. Båda typerna av glykol är biologiskt nedbrytbara och ger alltså ingen långsiktig miljöpåverkan. Däremot är etylenglykol mycket riktigt ganska giftigt. Jag använder, av ekonomiska skäl, Biltemas etylenglykol för vinterkonservering, men på ett sådant sätt att ingen riskerar att bli förgiftad av den. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 Oktober , 2009 Bryggan säljer 5 liter miljöglykol för 178:- Biltemas 3 litare kostar 99:- för samma mängd som bryggan blir kostnaden altså 167:- och för 11:- är jag väldigt gärna mer miljömedveten dessutom ligger bryggan närmare för mig än vad biltema gör MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Oktober , 2009 Jag stod och valde i på bryggan söndags; 178 kr/5 l polypropylen eller 132 kr/5 l etylen men måste (lite stolt) konstatera att det blev den dyrare proylenglykolen. Båda bryts ju ner tämligen omgående, men i alla fall om det råkar gå förbi nån hund medan man håller på.... Senast ändrad av Anders_St | 13 oktober 2009 | 13:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Oktober , 2009 OK, hade jag haft bryggan i närheten hade jag gjort samma val, bara för att slippa tänka på det där med hundar och barn. Det kan definitivt vara värt en 50-lapp. Nu har jag tyvärr 10-12 mil dit. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 13 Oktober , 2009 Kul att majoriteten använder miljöglykol! Vanligaste anledningen till att man kör med giftig glykol kan nog vara okunskap och (o)tillgängligheten. Pengarna verkar ju inte direkt vara avgörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5656 0 Postad 13 Oktober , 2009 Bara miljöglykol, motivering: Den är ofarlig att handskas med. Den är ofarlig för miljön. Den jag använder har antikorrisionstillsats så jag använder den genomgående. /Birger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Oktober , 2009 Själv betalar jag gärna en extra slant för just propylenglykol. Båda är som sagt lätt nedbrytbara men etylenvarianten är extremt giftig för vattenlevande organismer och det låter inget vidare ifall man inte har gott om havstylpaner där man släpper ut det. Något för den innovative att ta tag i kanske? Blanda glykol i bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Oktober , 2009 Etylenglykol är faktiskt inte giftig för vattenlevande organismer, utom naturligtvis vid extremt stora utsläpp, som t.ex. om om cistern havererar. I och för sig ger inte min nuvarande hantering upphov till några utsläpp i havsvattnet, men även risken för att det skulle inträffa oavsiktligt skulle avhålla mig från att använda den, om den var extremt giftig som du skriver. Tror du mig inte? Kolla då t.ex. följande länkar: http://www.huzells.se/home/safedata/ETYLENGLYKOL.pdf och bedöms inte heller som miljöfarlig och bioackumuleras inte: http://www.fishersci.no/safenet/pdf/04635872.pdf Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Oktober , 2009 Efter en googling på etylenglykol vattenlevande så var ditt svar först. Så du kanske har rätt. Man vet inte allt bara för att man alltid har hört så. Men fortsätter man att läsa bland trådarna så är svaren olika, vissa säger att det är jättegiftigt och andra inte. Bäst är nog att minska utsläppen så gott det går i alla fall, oavsett glykoltyp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 14 Oktober , 2009 ...och i samma dokument säger dom att ämnet omfattas av förordningen om miljöfarligt avfall (SFS 1985:841), hmm Ett annat (ej giftigt) miljöproblem är väl nedbrytningen som i sig är syrekrävande och leder till syrebrist i mark och vattendrag. Kör själv med propylenglykol som jag samlar upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser