Esteve 0 Postad 12 Oktober , 2009 Har förstått att de figurerar en del fall av oäkta CE-märkningar vid import av båtar. Min fråga är: När man köper en sedan tidigare importerad båt, hur kan man då se att den CE-märkning som påstås vara gjord är äkta? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 13 Oktober , 2009 Om du kollar följande länk så reffereras till dokumentation som du kan kolla upphttp://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 13 Oktober , 2009 perfekt! tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Oktober , 2009 Svensk instruktionsbok. Svenskt intyg från anmält organ att produkten överenstämmer. svensk CE-skylt fast satt i båten. Nytt skrovnummer där bokstäverna efter landskoden (2 första) är koden för det anmälda organet, inte båttillverkaren. Finns allt detta så stämmer det troligen om inte så är det falskt och då är det skumt med hela objektet (båten) köp inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 14 Oktober , 2009 Jag hade förra sommaren en ny svensksåld campion, det va varken svensk instuktionsbok eller något intyg med till den, den båten köptes från en firma med gott ryckte, men intyg är ju inget du får om du inte gör en egen CE märkning fick jag till svar när jag frågade om det. Insruktionsboken va ju bara om motorn fanns ju ingen med som gällde båten och den som va med till motorn va på amerikanska, så man kan nog ta det med en nypa salt.. Varför bryr man sig om CE märkningen, den garanterar ju bara att båten va sjöduglig och höll ett visst mått av kvalite och säkerhet när den va ny, det säger ju inget om båtens skick när den är 5år gammal.. Inte menat som ett påhopp utan bara för att få dig fundera om det är värt att jag a CE märka båtar då utbudet är så mkt större med båtar som inte är CE märkta. Jag själv importerade en STINGRAY 230SX i våras och den blev inte CE märkt, allt på båten va ju redan CE märkt då båten säljs i sverige och inte betalar jag massa pengar för att få ett intyg på att den är godkänd när den enbart är byggd med redan godkända saker.. Ursäkta avhoppet från din fråga.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 14 Oktober , 2009 När vi köpte vår båt 2005 (ny) fick vi med intyget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 14 Oktober , 2009 Då var det helt fel från handlaren som antingen lurade dig eller inte visste vad han talade om. Dessa dokument SKALL medföja och det är ett lagkrav. Varför bry sig om CE? Tja båten du importerade och inte CE-märkte har du ansvar för under all framtid. Händer det en olycka med tragiska följder så kan det innebära att du får gå från hus och hem om du inte är jättestadd vid kassan. Allt från -98 och framåt retroaktivt bär importören ansvar för och detta skärps ytterligare from 1/1 2010. Så håll tummarna för att inget händer med den båten. Förstår inte hur folk vågar ta sådana risker för att tjäna några tusenlappar och riskera ekonomiskt haveri i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Oktober , 2009 Du har delvis rätt men också fel i ditt svar. Om båten säljs för första gången i Sverige skall det helt riktigt medfölja en svensk instuktionsbok. Intyg om överensstämmelse ( letter of conformity) kan vara tryckt i tex boken eftersom detta normalt bara är en kopia på det intyg som ursprungsprodukten fått från början. Det är ju bara den första enheten som godkänns. Och då följer inget annat dokument än den kopia som sitter i boken. MEN och ett stort MEN.... det kan ju vara en båt som köpts inom EU men inte i Sverige av första köparen och sedan säljs som begagnad i Sverige. Då är det första försäljningslandets språk på både intyg, bok och skylt. Så dina kategoriska påstående om att det måste vara svenskt gäller bara till viss del och för en produkt som säljs första gången i Sverige. Sen kan det variera när det gäller letter of conformity som i vissa fall naturligtvis kan vara ett orginalpapper med stämplar etc på. Själv har jag tex ett dokument för varje klass båten har i sitt godkännande skillnaden är att man kan ha fler passagerare i de lägre klasserna. Därför har jag tre dokument för A, B och C. I de flesta fallen är det dock bara ett dokument och oftast en kopia. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Oktober , 2009 Det skulle vara intressant att få veta dina juridiska erfarenheter av påföljderna för att man inte har en båt helt korrekt CE märkt. Jag tror själv att det inte är någon större skillnad på om det är CE märkning för båtar, maskiner eller annan utrusning som lyder under kravet om CE märkning. Jag tror bara att en säljare eller importör kan få ett åläggande och eventuella viten om att dra tillbaka sin produkt. Det högsta straff lär vara böter men då pratar vi om någon som säljer proffesionellt och många enheter. Så det är tveksamt om det händer så mycket mer än så. Det finns ju tyvärr ett exempel i Sverige med dödligt utfall med en ribbåt som inte var byggd enligt de CE regler som den var godkänt för och i det fallet hände inget mer än att tillverkaren tvingades sluta tillverka sin båt. Inget annan påföljd än detta. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 Oktober , 2009 Den mest intressanta frågeställningen i all diskussion rörande CE märkning är vad som händer när man ändrar ursprungskonstruktionen som CE märkningen gäller för. Principen är ju att om man gör en förändring så skall nya riskanalyser och säkerhetsbedömningar göras och därefter en eventuell ny CE märkning. Man kan ju undrar hur många båtar som är helt enligt ursprungsleveransen och som överenstämmer med intyget. Mänga båtar får ju nya ankare, winchar, änding av inredning, nya motorer etc etc etc och således är det nog få om ens någon som uppfyller den ursprungliga CE märkningen. Hur många har en godkänd och riktigt CE märkt båt i Sverige, kan man ju undra över........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 14 Oktober , 2009 Vad betyder det i praktiken att något är CE märkt?? Är den godkännd i USA t.ex så är den minst lika säker och bra konstruerad som många CE märkta grejor som kan vara rena skräpet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser