Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Marrexxx

Impellerbyta i B20 - hjälp

Rekommendera Poster

Ja ska byta impeller på min volvo penta B20. Men vad ska jag använda för nycket. Varken tum eller mm insexnycklar passar.

Någon som vet vilken dimension det ska vara?

Tack på förhand

Marrexxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med 5656, det låter VÄLDIGT konstigt...

Normalt (original) sitter impellern bakom en mässingsplatta som är fäst med (har jag för mig) 6 vanliga spårskruvar. Som tillbehör finns pin-wings, men dom lossar du för hand (har inte använt dem, men tror det är typ vingmutterstuk på dom) . Lägg upp en bild, för det låter skumt med insexskruv till impellerhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen har någon bytt ut spårskruven mot rostfri insex (har så själv på min). Hittade heller ingen insex som passade så jag tog en mm insex så nära som möjligt och filade till den. Funkar för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte om en bild sulle hjälpa. det är insex.  har någon någon idé om vilken dimension det är på själva gängan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torx nycklar brukar kunna fungera även med ett större glapp än vanliga insex i insexskruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte kan klämma in någon insex prova att klämma en liten svetstång runt bultskallen, så kan du gänga ur bultarna med tång i stället; sedan tar du med dig en bult (för att jämföra gängan) och åker till någon Penta återförsäljare och köper nya originalbultar, byt sedan alla mot orginal.

Lycka till

/Birger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset... Slipade till en  insex och då gick det att få loss plattan, Den gamla impellern var slut (så tack och lov var det inte dax att byta limpa och knä än).

Men jag tror dom är originalmonterade eftersom det är så trångt att man omöjligt skulle kunna skruva ur en skruv eftersom det bar är ca 2 cm till motorrumsväggen från pumpen,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har du nog skälet till att skruvarna bytts ut. Det går inte att komma åt med vanlig spårskruvmejsel. Då är insex bättre. Original är mässingsskruv (eller koppar?) med spårskalle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte så mysko. Det går en sarg runt motorn, i vilken motorn sitter och som motorhuven står på, och utyrmmet mellan den och impellern är ca sju centimeter.

Man skulle alltså inte komma åt med en skruvmejsel. Det är helt enkelt för trångt. Därför har man satt insexskruvar i stället. vilka går att komma åt med eftersom de är vinklade och ger ett bättre grepp.

De är sannolikt fabriksmonterade, atingen på Volvopenta eller hos Myra. Men som sagt det enda som är mysko är dimensionen på skallarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...