Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
zippit

Kallt som f-n

Rekommendera Poster

Nu börjar det bli kyligt ute och jag som inte har tid förrens på torsdag hos min marina. Jag har surrat in drevet i en filt och dragit ungarnas lilla trädgårdspool över den för att skydda mot vätan. Funderar på att sänka ner en kupé värmare i motorrummet nattetid. Dom pratar om -4 *c på smhi. Misstänker att jag inte är först med att stå sist i kön till verkstaden någon som har några tips. Och nej jag kan inte göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte en kupévärmare med tanke på brandrisken, tror knappast att -4 grader spränger sönder något, det tar ju ett antal timmar innan godset i motorn kommer ner till den temperaturen. Om du är orolig så se till att värma den lite innan läggdags då du kan bevaka den så kommer den knappast att frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet står i sjön så värmer fortfarande vattnet. Jag hade 12 grader i vattnet i Stockholm förra veckan innan upptagning. Metallen leder bra.

Och nattkylan borde inte hinna komma hela vägen in i motorrummet på bara en natt om du har stängt till.

Tror du inte behöver vara orolig.

Edit: *generat leende* du står på land ja, läste lite fort. Mja, men det lär väl inte vara så mycket vatten kvar i drevet att det kan frysa? Borde rinna ut av sig själv. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 13 oktober 2009 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om han har lindat in drevet i en filt så står nog båten på landbacken och väntar på service Flört

Inga fläktar med glödande trådar, det känns inte bra.  Är det plusgrader på dagarna och några få minusgrader på nätterna så är det ingen fara, men det är ju lätt för mig att säga, för jag förstår din oro.  Var bor du? Har du Clas Olson, Biltema, Rusta eller Jula i närheten?  Köp dig ett oljefyllt element, jag såg att Rusta har en 450-wattare för 99:- Ställ termostaten på det lägsta och sov sedan gott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att man skall kunna ha en vanlig glödlampa igång i motorrummet och värmeeffekten av den skall räcka, låter det dock vara osagt..



Senast ändrad av Orris27 | 13 oktober 2009 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en glödlampa på 60 eller 100 W borde hjälpa mot minusgrader i ett instängt motorrum. Placerad så den inte kan trilla ner på nåt brännbart. Den ger i stort sett all sin effekt i värme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En koltrådsglödlampa avger avsevärt mycket mer värme än en vanlig glödlampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..men numera (om man inte redan har ett lager) måste väl glödlampan vara klar och dessutom under 100W..har EU bestämt Gråter.

Så, glödlampan är nog ett alternativ vi får glömma på sikt.. så el-element RULEZ Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i förhållande till ljuset stämmer det nog.

Annars ger den precis så mycketr som står angivet i antal Watt.

En koltrådslampa på 25 W ger alltså lika mycket som en vanlig lampa på 25W.

Kommer ihåg min far som satte en koltrådslampa i källaren på vitern för att potatisen inte skulle frysa. Den var på 15W tror jag och det räckte.

Det skulle ha gått med en vanlig lampa lika gärna. Möjligen kan det nästan infraröda ljuset stråla bättre och fördela värmen längre sträcka än en vanlig lampa.

Potatisen klarade sig hela vintern och en del blev sättpotatis i början av sommaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...