Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
RikardE

Letar båt - fastnat lite

Rekommendera Poster

Hej Alla,

Skulle behöva lite smarta idéer.

Efter flera nyare små båtar och nu senast en begagnad Bayliner med flybridge med massor av problem och utlägg i form av det mesta man kan tänka sig, ny motor, problem som fortsatt har jag lessnat på gammalt begagnat som strular och drar 2,5L/distans..

Den nya kravspecifikationen

- marscha ca 25-30 knop

- låg förbrukning (diesel, så man kan köra mycket och långt)

- helst tak så man kan vara ute även under för/sensäsongen eller går det att köra långa säsonger med DC?

- stor nog att kunna bo i under semestern (för det mesta två)

- Max 3 år gammal

- Gärna rolig körbåt

Jag har kikat på:

Delta 29/32 (trånga, mest trp båt och lite dyra, finns knappt någon beg som är prisvärd)

Aquador 26 HT (lite dyr och skall tydligen gå tungt i sjön = högre förbrukning & trist hantering)

Bella falcon (lite trist kanske)

Segmo (verkar trång, inte tittat på någon irl)

Bavaria (DC, kvalitet vet jag inte, prisvärd?)

Är det någon som har en bra idé, finns det något bra alternativ eller är det någon av dessa man skall köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket intressant idé tycker jag, måste dock revidera listan efter att min sambo skrek nej.. Måste vara ett separat toalett utrymme.. Hon har en liten blåsa.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talar kanske lite i egen sak men varför inte titta på en Bella 850. Du hittar min mycket detaljerade beskrivning här på sajten om du letar på Bella 850 och sedan klickar på min båt. Den är perfekt för två helt ok för 3 (vuxna) och en mycket bra familjebåt om man har mindre barn. som sagt läs och begrunda och logga in på Bella för att hitta fler bilder ... jag är i alla fall mycket nöjd med min båt, inne på fjärde säsongen .... marchar 30 kn med en snittförbrukning på 1,5-1,6 l/d över en hel säsong ... Mats

p.s. om jag vore som dig skulle jag akta mig för VP D3 ... har hört att dom har massor av problem men just den motorn och VP vill inte kännas vid detta ... har nära bekanta som inte har kört båt på 3 säsonger p g a detta ... d.s.

Senast ändrad av Edestig | 12 oktober 2009 | 22:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en skjutdörr till förhytten av typen du kan se ut men inte in. Så visst kan hon stänga in säg där så ofta som hon vill.

Har själv en 705 ht D3-190, den har snittat runt 1l distansen i sommar, mestadels med 4 personer ombord och packning, runt 22-23 knop.

Ganska stor rabatt nu på slutspurten av hösten då de fortfarande kränger 2008:orna. Köper du en sådan har du ju 2 års garanti på båt och motor.

Senast ändrad av ViktorV | 13 oktober 2009 | 15:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be henne skaffa sig en pippinett, en underbar dampotta. Då kan hon både styra och kissa samtidigt. Jättebra sak för framförallt kvinnor på sjön. PS. finns i 2 storlekar, i fina färger DS.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där Edestig!

Måste säga att du har den mest utförliga beskrivning på din båt som jag varit med om, TACK! :)

Skall kika lite på denna båt, kanske kan vara något!

Har kompisar som jobbar med Penta och dom tar avstånd från D3.. D4 eller D6 är de rovor som är bra enligt dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe..

Tror att Stomipåse ligger närmare, hon är ju endå 29.. ;)

Det enklaste kanske är att byta ut tanten mot en som inte har så mycket issues med båttoa.. hehe..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

pet flaskor skärs av finns i både small och large storlekar i värsta fall skaffa en glasslåda de görs även i lite mer oval form.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min åsikt är att om man vill kunna vara ute även sent på säsongen och om det är kyliga nätter så bör man välja en hyttbåt/coupé.

Delta och Segmo är ganska lika och sen finns även Masmar. Lite spartanska om man ser på utrymmena och jag har för mig att alla tre kräver att man drar ner brallerna innan man backar in på muggen pga ingen ståhöjd.

Mitt förslag är en Bella Falcon (varför skulle den vara trist???) Har själv haft en sån och var mycket nöjd med den.

Alternativ:

• Flipper 760
  • Aquador 28 C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm....... ifall priset är en viktig parameter så skulle jag nog också förorda Bella Falcon.

Har en själv med diesel och i jämförelse med t ex Aquador så tycker jag Bellan har klart vassare utvändig design. Bellan har något simplare utförande invändigt, men det slår också igenom på priset. Aquador 26HT har ju ockå kvar böket med kapell...och 28:an är ju ännu dyrare. Med lika motorisering i Bellan så kör du åttor runt en Aquador 26:a vilket kanske kan vara kul någon gång...

Sedan tycker jag själv att Delta är vansinnigt läckra.. men ack så dyra. För att få motsvarande utrymmen måste du jämföra med Delta 29 och då drar det iväg....

Kul att ha budget kvar för schyssta middagar i gästhamnen också:-)

//BellaFalcon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...