Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Trophy2

Ännu en konserveringsfråga...

Rekommendera Poster

Här kommer då ytterligare en konserveringsfråga...Skäms                                                  Har tänkt att konservera motorn själv i år, och har väl hyfsad koll på det här med att tömma, varmköra, tömma, glykolköra. byta olja osv. På förgasarmotorer ska man ju också spraya koncerveringsolja i förgasarna har jag läst , MEN hur gör man med MPI motorer? Bort med tändstift och spray ner där, eller kan man förstöra nåt med insprutningen då? Kanske en korkad fråga, men är dålig på det där. Har en Mercruiser 4,3 MPI. Tacksam för svar.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vore dig att hade jag inte gjort ett smack. Kör runt kylsystemet med vatten/glykolblandning. Sedan kan du checka oljan i drevet. Ser den ok, behöver du inte byta den heller egentligen. Man behöver bara tappa ur några droppar så syns tydligt om något vatten har kommit in.

Ibland känns det som att mången båtägare har konserveringsnoja. Vem tar bort luftrenaren på bilen, skruvar loss stiften och håller på varje gång man lämnar den på Arlandas långtidsparkering?

Att hålla på att spruta olja rakt ned i insugen på motorer med bränsleinsprutning tror jag inte på. Det är risk att det gör mer skada en nytta. Man riskerar att skada bland annat luftmassemätare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att man tar ur bränslefiltret och häller ut ca 1/3 av bensinen  filtret och ersätter det med tvåtakts olja, skruvar tillbaka filtret och startar motorn, (glöm ej spolmuffen om båten står på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack för svaren.

Struntar nog i det där med konserveringsolja. Håller med Sparre, ibland känns det som båtmotorer behöver så otroligt mycket mer vård än en bilmotor, och i grunden är det ju samma sak.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre skrev:
Ibland känns det som att mången båtägare har konserveringsnoja. Vem tar bort luftrenaren på bilen, skruvar loss stiften och håller på varje gång man lämnar den på Arlandas långtidsparkering?

Om jag körde bilen i saltvatten till Arlandas långtidsparkering utomhus och sedan ställde den där i sju månader skulle jag nog konservera den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl inte mera saltvatten i motorutrymmet på en båt, jämfört med en bil? Snarare mindre. Motorn på en båt med inombordare sitter ju rätt skyddat från väder och vind. De flesta brukar se helt rena ut trots åratal av användning. Så ser det inte riktigt ut på en bil efter en vintersäsong i saltad snöslask.

Att det är bra att fylla kylsystemet med glykol säger jag inget om. Det är absolut nödvändigt om båten förvaras utomhus när det är köldgrader, men allt det andra?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kyler inte min bilmotor med saltvatten... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte saltvatten i insuget eller cylindrarna på min båtSkrattande

Och eftersom jag inte har det är jag heller inte särskilt orolig för att det kommer rosta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre & Peter_K verkar prata förbi varandra Foten

Konserveringsolja i cylindrarna på en (inombordare) insprutningsmotor därför att man kört i saltvatten ?

Själv skulle jag inte ens tänkt tanken.

Jag har under mitt 50-åriga liv aldrig sett behovet av att olja in cylindrarna i en fungerade 4-taktsmotor oavsett insprut eller ej bara för att den ska stå oaktiv nå't halvår ?

Min erfarenhet är att rost i cylinderloppen (extrem ytrost dessutom som försvinner vid 1:a startvarvet) får man bara om man tar av topplocket och låter  motorn stå utomhus i fuktig luft med gott om både syre och vatten.



Senast ändrad av Gunnar_ | 13 oktober 2009 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag försökt skriva ovanGlad

Jag tror det är helt onödigt med sådan typ av konservering.

I värsta fall riskerar man dessutom att förstöra mängdmätaren på en motor med bränsleinsprutning, då jag antar att de flesta sprutar in någon typ av konserveringsolja rakt ned i insuget med motorn i drift. Kan även se en viss risk att oljan koksar fast i kolvringarna, även om just det kanske är mindre sannolikt på en båtmotor med relativt lågt effektuttag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här:

En vinterkonservering görs för att motorn och kringsystem inte ska frysa, med sprayning av förgasarmotorer som undantag.

Men om ni vet att inte ska använda motorn på 2-3 år får ni göra en kompletterande långtidskonservering.

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...