Trophy2 0 Postad 12 Oktober , 2009 Här kommer då ytterligare en konserveringsfråga... Har tänkt att konservera motorn själv i år, och har väl hyfsad koll på det här med att tömma, varmköra, tömma, glykolköra. byta olja osv. På förgasarmotorer ska man ju också spraya koncerveringsolja i förgasarna har jag läst , MEN hur gör man med MPI motorer? Bort med tändstift och spray ner där, eller kan man förstöra nåt med insprutningen då? Kanske en korkad fråga, men är dålig på det där. Har en Mercruiser 4,3 MPI. Tacksam för svar. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Oktober , 2009 Om jag vore dig att hade jag inte gjort ett smack. Kör runt kylsystemet med vatten/glykolblandning. Sedan kan du checka oljan i drevet. Ser den ok, behöver du inte byta den heller egentligen. Man behöver bara tappa ur några droppar så syns tydligt om något vatten har kommit in. Ibland känns det som att mången båtägare har konserveringsnoja. Vem tar bort luftrenaren på bilen, skruvar loss stiften och håller på varje gång man lämnar den på Arlandas långtidsparkering? Att hålla på att spruta olja rakt ned i insugen på motorer med bränsleinsprutning tror jag inte på. Det är risk att det gör mer skada en nytta. Man riskerar att skada bland annat luftmassemätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larry74 0 Postad 12 Oktober , 2009 Har hört att man tar ur bränslefiltret och häller ut ca 1/3 av bensinen filtret och ersätter det med tvåtakts olja, skruvar tillbaka filtret och startar motorn, (glöm ej spolmuffen om båten står på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trophy2 0 Postad 13 Oktober , 2009 OK tack för svaren. Struntar nog i det där med konserveringsolja. Håller med Sparre, ibland känns det som båtmotorer behöver så otroligt mycket mer vård än en bilmotor, och i grunden är det ju samma sak. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 13 Oktober , 2009 Sparre skrev:Ibland känns det som att mången båtägare har konserveringsnoja. Vem tar bort luftrenaren på bilen, skruvar loss stiften och håller på varje gång man lämnar den på Arlandas långtidsparkering? Om jag körde bilen i saltvatten till Arlandas långtidsparkering utomhus och sedan ställde den där i sju månader skulle jag nog konservera den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Oktober , 2009 Finns väl inte mera saltvatten i motorutrymmet på en båt, jämfört med en bil? Snarare mindre. Motorn på en båt med inombordare sitter ju rätt skyddat från väder och vind. De flesta brukar se helt rena ut trots åratal av användning. Så ser det inte riktigt ut på en bil efter en vintersäsong i saltad snöslask. Att det är bra att fylla kylsystemet med glykol säger jag inget om. Det är absolut nödvändigt om båten förvaras utomhus när det är köldgrader, men allt det andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 13 Oktober , 2009 Jag kyler inte min bilmotor med saltvatten... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Oktober , 2009 Jag har inte saltvatten i insuget eller cylindrarna på min båt Och eftersom jag inte har det är jag heller inte särskilt orolig för att det kommer rosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 Oktober , 2009 Sparre & Peter_K verkar prata förbi varandra Konserveringsolja i cylindrarna på en (inombordare) insprutningsmotor därför att man kört i saltvatten ? Själv skulle jag inte ens tänkt tanken. Jag har under mitt 50-åriga liv aldrig sett behovet av att olja in cylindrarna i en fungerade 4-taktsmotor oavsett insprut eller ej bara för att den ska stå oaktiv nå't halvår ? Min erfarenhet är att rost i cylinderloppen (extrem ytrost dessutom som försvinner vid 1:a startvarvet) får man bara om man tar av topplocket och låter motorn stå utomhus i fuktig luft med gott om både syre och vatten. Senast ändrad av Gunnar_ | 13 oktober 2009 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 14 Oktober , 2009 Det är precis det jag försökt skriva ovan Jag tror det är helt onödigt med sådan typ av konservering. I värsta fall riskerar man dessutom att förstöra mängdmätaren på en motor med bränsleinsprutning, då jag antar att de flesta sprutar in någon typ av konserveringsolja rakt ned i insuget med motorn i drift. Kan även se en viss risk att oljan koksar fast i kolvringarna, även om just det kanske är mindre sannolikt på en båtmotor med relativt lågt effektuttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5656 0 Postad 15 Oktober , 2009 Tänk så här: En vinterkonservering görs för att motorn och kringsystem inte ska frysa, med sprayning av förgasarmotorer som undantag. Men om ni vet att inte ska använda motorn på 2-3 år får ni göra en kompletterande långtidskonservering. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser