petho876 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej, Har problem med att min båt lutar åt babord vid planing. Jag har en HR510 (mittpulpet med förarsäte på styrbord sida) med en mercury ELPTO 75hk. Har själv försökt komma på vad som kan vara fel men ville höra mig för om någon har erfarenhet av liknande problem. Trimfenan under kaviationsplattan är justerad så att lutningen minskar. Kollade centreringen av motorn under skrovet och det verkar ok. Mäter jag centreringen högst upp på akterspegeln är motorn ca 2 cm längre åt styrbord. Kan en felaktig centrering av motorn göra att båten lutar? Några erfarenheter av hur exakt en motor måste vara centrerad? Jag har monterat en ekoldsgivare fem centimerter lägre än akterspegeln på styrbord sida. Givaren är 4x10 cm och utformad för lågt vattenmotstånd. Kan den relativt djupa monteringen var orsak till lutningen? (ännu inte testat att ta bort givaren) Har läst inlägg att lutning vid planing kan bero på snett skrov men har aldrig hört några problem med HR510. Är mycket tacksam för tips på vad som kan orsaka lutningen samt hur man ska komma tillrätta med problemet. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Oktober , 2009 Lugn och fin. Det är tyvärr ganska vanligt att båtar lutar när de körs över planingsfart. Orsaken till detta kan vara det du redan skrivit dvs. allt från felmonterade motorer till skeva skrov. Men vanligtvis kommer lutningen sig av att undervattenkroppen blir så liten att ringa viktdiff mellan styr och babord sida gör att båten lutar. Därtill har propellern en vridande kraft på skrovet. Vanligtvis köper man också att det är så. Ifall du ber någon titta på vattenlinjen när båten ligger i hamn (med folk ombord) så ser man redan där att båten inte helt i vatten. Förslag; sätt på trimplan så kommer du lättast bort från problemet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 12 Oktober , 2009 På min Vator räckte det att flytta batteriet till annan placering för att den skulle rätas upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Oktober , 2009 Kan det inte vara så att propellern som roterar medsols (till höger i färdriktningen) orsakar denna lutning till babord ?? Senast ändrad av -somena- | 12 oktober 2009 | 14:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 12 Oktober , 2009 Jo med största sannolikhet så har det med proppellerns rotation att göra, kan avhjälpas genom att flytta last i båten tex batteriet och ankaren mm. trimplan är också vettigt. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Oktober , 2009 Håller med om att det sannolikt är propellerkrafterna som är boven. Speciellt eftersom det alltid är samma håll som båtarna lutar dvs babord. Har samma problem med min styrpulpetare, har försökt stuva om lite tyngre saker som batteri,dragg m.m men minskar bara problemet något. Brukar låta folk som åker med sitta lite mer(fler) på styrbordsidan. Annars får man antingen leva med det eller montera trimplan som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 13 Oktober , 2009 Jag har duopropp och märker inte av några problem om inte jag som väger 45 kg mer än sambon sitter på samma sida som batterierna (babord). Då lutar det lite. http://www.youtube.com/watch?v=QtJ-d3HzmGw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Oktober , 2009 Det är ju just för att du har duoprop, propellerkrafterna tar ut varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser