Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
petho876

Lutande gång vid planing

Rekommendera Poster

Hej,

Har problem med att min båt lutar åt babord vid planing. Jag har en HR510 (mittpulpet med förarsäte på styrbord sida) med en mercury ELPTO 75hk. Har själv försökt komma på vad som kan vara fel men ville höra mig för om någon har erfarenhet av liknande problem.

Trimfenan under kaviationsplattan är justerad så att lutningen minskar.

Kollade centreringen av motorn under skrovet  och det verkar ok. Mäter jag centreringen högst upp på akterspegeln är motorn ca 2 cm längre åt styrbord. Kan en felaktig centrering av motorn göra att båten lutar? Några erfarenheter av hur exakt en motor måste vara centrerad?

Jag har monterat en ekoldsgivare fem centimerter lägre än akterspegeln på styrbord sida. Givaren är 4x10 cm och utformad för lågt vattenmotstånd. Kan den relativt djupa monteringen var orsak till lutningen? (ännu inte testat att ta bort givaren)

Har läst inlägg att lutning vid planing kan bero på snett skrov men har aldrig hört några problem med HR510.

Är mycket tacksam för tips på vad som kan orsaka lutningen samt hur man ska komma tillrätta med problemet. 

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin.

Det är tyvärr ganska vanligt att båtar lutar när de körs över planingsfart. Orsaken till detta kan vara  det du redan skrivit dvs. allt från felmonterade motorer till skeva skrov. Men vanligtvis kommer lutningen sig av att undervattenkroppen blir så liten att ringa viktdiff mellan styr och babord sida gör att båten lutar. Därtill har propellern en vridande kraft på skrovet.  Vanligtvis köper man också att det är så. Ifall du ber någon titta på vattenlinjen när båten ligger i hamn (med folk ombord) så ser man redan där att båten inte helt i vatten.

Förslag; sätt på trimplan så kommer du lättast bort från problemet. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte vara så att propellern som roterar medsols (till höger i färdriktningen) orsakar denna lutning till babord ??

Senast ändrad av -somena- | 12 oktober 2009 | 14:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo med största sannolikhet så har det med proppellerns rotation att göra, kan avhjälpas genom att flytta last i båten tex batteriet och ankaren mm. trimplan är också vettigt.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det sannolikt är propellerkrafterna som är boven.

Speciellt eftersom det alltid är samma håll som båtarna lutar dvs babord.

Har samma problem med min styrpulpetare, har försökt stuva om lite tyngre saker som batteri,dragg m.m men minskar bara problemet något. Brukar låta folk som åker med sitta lite mer(fler) på styrbordsidan.

Annars får man antingen leva med det eller montera trimplan som sagt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju just för att du har duoprop, propellerkrafterna tar ut varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...