poppeye 0 Postad 11 Oktober , 2009 Jag undrar hur viktigt det är att ta upp y-bommarna på vintern. Måste man det? Klarar inte flytbojen av att det fryser till is, eller är det någon annan anledning till att man gör det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 11 Oktober , 2009 Jag har legat vid Y-bom i två olika hamnar. I den första blev vi tvungna att ta upp bommarna under vintern eftersom läget var relativt oskyddat med påföljd att isen bröts upp, rörde sig i sjögången, packades och frös till igen. Resultatet blev att infästningarna till flytkropparna helt enkelt bröts loss. Nästan varje vår fann vi ett antal flytkroppslösa Y-bommar. Den nuvarande hamnen ligger i närheten av den andra, men läget är mycket mer skyddat och isen rör sig obetydligt. Vi har inga isskador på bommarna och tar aldrig upp dem på vintern. Båda hamnarna ligger i Roslagen. Hur isförhållandena är längre söderut har jag ingen uppfattning om. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 12 oktober 2009 | 00:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 12 Oktober , 2009 Även i lugna hamnar, t ex i kanaler eller åar, är det vanligt att isen rör sig när det strömmar fram och tillbaka. Därför tar vi upp bommarna längs den landfasta bryggan i vår klubb. Däremot får de sitta kvar på flytbryggan, som ju följer med i rörelserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 12 Oktober , 2009 Där jag hade båten tidigare tog man inte upp bommarna.Där båten är nu tar man upp dem varje vinter vilket är ett tungt jobb. I den gamla hamnen var bojarna de samma i åtminstione 10 år på min plats. Senast ändrad av Flipp760 | 12 oktober 2009 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 18 Oktober , 2009 hos oss har vi strömbildare vid bryggorna och detta sparar både bommar och bryggor,kostar ju en del men billigare än bommar och bryggor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser