Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
svantos

dra upp flipper 700

Rekommendera Poster

Hej alla.

Vad tror ni om att dra upp en flipper 700 med saab 9-3 aut.

Jag vet att det förmodlingen blir lite övervikt men är sugen på trailer och har en polare som kör fyrhjulsdrivet om det skulle skita sej:-).

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar upp min Folkparca på 6.4 meter med bakhjulsdrift och mycket däckspår på marken, med framhjulsdrift är det bara att glömma för mig då det blir för mycket tryck på kroken och drivhjulen inte får tillräckligt med grepp. Jag har en boggievagn. Ta hjälp av din väns 4W bil så går det utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror till stor del på hur bra ramp du har tillgång till. Men med en Flipper 700 på vagnen får rampen inte luta för mycket och bör vara rensopad och torr. Lägg klossar bakom bilen bakhjul så den inte glider ner i sjön om du misslyckas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis, brygg grannen, har lika båt och bil som du frågar om. Vår ramp lutar men är långt ifrån det värsta man sett och det gick inte. Som nämnts var det framhjulsdriften som satte stopp. Det bara spann. Fick dra upp honom med hjälp av bogserlinaGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drog upp vår Flipper 700 med en Volkswagen Tiguan som visserligen är fyrhjulsdriven men i övrigt ingen stor bil. Det var hur lätt som helst. Dock har vi en fin ramp med måttlig lutning och betongunderlag.

Två bilar i tåg är en ok nödlösning i själva uppdragningsögonblicket.

Satsa främst på polarns 4w är också mitt tips!

// Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4WD är det vettiga valet för att dra så tung båt. Enda möjliga alternativet skulle vara bakhjulsdriven lastbil med stabil bakvagn typ Volvo 740 med diffbroms el likn. 

Hade tididgare en Daycruiser, vikt inkl trailer ca 1400-1500 kg som jag prövade dra med framhjulsdrivet. Kasst och nervöst - minsta miss vid backmanöver el likn och det bara spinner...

Bytte sedan den framhjulsdrivna Audin till en Quattro och plötsligt försvann alla problem och stressmoment.

En Flipper 700 ink trailer landar uppåt 2 ton och det grejag nog inte bakvagnen på en SAAB 9-3 heller, samt att automatlådan kan bli duktigt varm....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...