czappa 0 Postad 11 Oktober , 2009 Finns det någon laddningsregularor i en Johnson 40 -91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Oktober , 2009 nej ingen laddningsregulator bara en vanlig likriktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 12 Oktober , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0181419&path=BRP~A0000008~M0010020~M0010150~M0010157~C0181419&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 Oktober , 2009 Har en sådan liggandes om det är någon som behöver, kostar en bra slant att köpa om den går sönder /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
czappa 0 Postad 13 Oktober , 2009 En likriktare har väl bara den uppgiften att omvandla växelström till likström, eller? Då menar ni att det inte finns något som reglerar spänningen om den överstiger 13,8 v tex? Hur klarar sig då tillbehör typ ekolod och sådant om den laddar över 14v? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
czappa 0 Postad 13 Oktober , 2009 Ahaa. hittade ett chema och regulatorn sitter inbyggd i det ni kallar likriktatre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
czappa 0 Postad 13 Oktober , 2009 Danjel, Jag är intresserad av den! Senast ändrad av czappa | 13 oktober 2009 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 Oktober , 2009 Den kan tydligen paja om man bryter strömmen medans motorn går. Har i dagsläget ingen motor kvar, men likriktaren ger jag gärna vidare till någon som behöver den, halva nypris är det rimligt? /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Oktober , 2009 Laddningsspänningar uppåt 14,5 V är inget ovanligt och med lite marginal bör elektroniken klara 15 V åtminstone. Inget batteri blir fulladdat med 13,8V. Det behövs uppåt 14,5V för att gasningen ska komma igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 13 Oktober , 2009 Som jag fattat det finns det inten regulator, utan strömmen som den ger är så pass svag att batteriet hindrar spänningen att bli för hög... Men kan ändå krypa upp mot 15-16 volt. Har jag fel? Min huvudbrytare började glappa för några år sen, och det innebar att voltmätare och varvräknare brann pga det höga spänning som blev, innan sen likriktaren gick också, och man då inte fick nån laddning alls. Denna motor är visserligen från 1981. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Oktober , 2009 Nej det är riktigt att spänningen kan gå rätt högt om batteriet är fullt. Spänningsmätning är nödvändig om man har känsliga instrument eller spänningsregulator. Fullt batteri drar inte mycket ström så då kan spänningen bli farlig för instrument och annan elektronisk utrustning. En regulator för solceller skulle kunna fungera kanske. Eller att man har en lampa ansluten som drar ungefär som motorns ladduttag. Det är ofta inga stora strömmar. en eller två strålkastarlampor på sin höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser