Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
JojeJoje

Motorfäste på badplattformen?

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som känner till om det går att montera ett motorfäste på badplattformen på en Flipper 700? Jag såg ett motorfäste på Erlandssons Brygga för 798:-, art nr 07266, som jag är sugen på att montera. Jag tänkte i så fall ha en 4,5 hk utombordare.

Någon som har erfarenhet av extra motor på en flipper 700? Går det att ha extramotorn monterad på badbryggan när man kör båten?

Det vore rätt skönt att ha en extra motor som back up, då huvudmotorn börjar bli till åren.

Allt det bästa
/Joje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade på min Flipper 700 ett fäste som var snarlikt, om inte samma, som Hjertmans nr 5874. Nu saknade min motor möjlighet att hänga upptiltad (en 70-tals Johnson 6 hk) så jag hade den i ett av stuvfacken istället.

Motorn funkade utmärkt som hjälpmotor vid de tillfällen när sådan behövdes, exempelvis när kamremmen gick sönder. Provade en gång innan också att köra båten runt bryggan (startbatteriet hade lagt av) med en 2-hästars Suzuki. Det gick det med, om än inte lika fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant.

Hur fort gick det med 6hp? Kan man låsa styrningen på hjälpmotorn och sen styra med drevet eller måste man stå på badbryggan? Växla eller gasa gör man givetvis på badbryggan.

/Roger Flipper 700

Senast ändrad av Droger | 11 oktober 2009 | 20:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte styra med drevet, utan du måste stå på badbryggan och styra. Eventuellt kan du skaffa en rorkultsförlängare så att du kan sitta på akterdäcket.

Mätte inte upp farten, tror det var en 3-4 knop eller något sådant. Helt tillräckligt för att få in båten till land på ett kontrollerat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Det låter bra. En 4,5 hk verkar ju räcka som nödmotor.

Tror ni att jag kan ha den monterad och upptiltad när jag kör med Flippern (klarar badbryggan tyngden, det blir nog lite hävstångseffekt?) eller bör jag lägga 4,5 hk motorn iinne i båten under färd?

Allt det bästa

/Joje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har orginalbadbryggan så klarar den ledigt av tre-fyra personer samtidigt, dvs uppemot 300 kilo. Svårt att tro att den inte skulle klara utombordaren då, oavsett hur mycket det slår. Det viktiga är ju att motorn inte hänger ner och bromsar i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...