Ormen_Lange 0 Postad 11 Oktober , 2009 Någon som provat biltemas epoxiprimer? plast o metall primer Art nr: 36-531 Något betyg på den? kan den vara värd att prova eller ska man köra med väl beprövade primers som dock är dyrare? Även lamineringsepoxin är den ok tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 11 Oktober , 2009 Helt säkert OK ! Primer, plast och metall (36-531) Används som grundfärg över och under vattenlinjen på båtar av plast, stål och aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2009 Hej Jag har använt denna epoxiprimer som på intet sätt är någon ny produkt, den har funnits i mer än 25 år, sist jag använde något liknande stod det Hempel på burken!! Jotun har något som är förvillande lika. Någon skillnad i resultat kan jag inte märka. Den är inte svårare att rolla ut än någon annan primer dock lite tjock så späd med ca 5% förtunning. Den är dryg, 2 liter/runda (6ggr) på vår 36 fots segelbåt och då är det en rejält stor köl (3800 Kg) Du får vara snabb i vändningarna om du blandar hela burken den härdar snabbt. Vid 20 grader hinner du ledigt 2 varv / dag. Enda minuset: det är svårt att se kanten på nya lager när man målar på tidigare lager. Lite släpljus från en lampa hjälper bra. Vad jag kan märka på epoxyn jämfört med Wests är det bara blandningsförhållandet som skiljer förutom att Wests doseringspumpar gör det betydligt enklare att småkladda t.ex. när man laminerar smågrejor och gör epoxyspackel. Vid större arbete blandar man med decilitermått och då är dessa pumpar en onödig kostnad. Resultatmässigt hittar jag inga som helst skillnader. Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 12 Oktober , 2009 undrar om den kan målas på en epoxibhandling och sen fungera som fäst färg för bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2009 Hej Fungerar alldeles utmärkt. Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 13 Oktober , 2009 okej har du provat .. då skall jag göra så till våren. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 13 Oktober , 2009 Hej Jo jag har provat. Om man inte provar har man bara ett antagande och det var ju inte det frågeställaren var ute efter. Om inte någon provar olika grejor får vi aldrig reda på om dessa är bra eller dåliga. Många utgår per automatik att saker från de stora tillverkarna alltid är bra, jag kan skriva under på att så är inte alltid fallet, just för att jag har provat själv. Att sen olika personer får olika resultat är kanske inte produktens fel I mitt jobb har jag vant mig av med att säga det går inte utan: JAG kan det inte. Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser