Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
gockemannen

Kom med tips och idéer! (Val av båt)

Rekommendera Poster

Dax för ny båt. Den eviga frågan om pengar, utrymme, utrustning...allt som går att väga mot något annat tas upp. Har några krav.

* runt 5-6 meter

* billig i drift

* behöver inte vara något fartvidunder men minst 15 knop

* Gärna toa men inte avgörande.

* hytt, har tröttnat på kapell

* möjlighet att bädda till dubbelkoj, min käresta kan jag inte vara utan

* bra fiskemöjligheter, utrymme runt hytten fram eller bak spelar ingen roll

Jag skulle mao vilja ha en akterhyttsbåt av plast eller aluminium med ett pettersonformat skrov med en mindre diesel...detta till en inte allt för stor investeringskostnad. Blääää...varför är man inte båtbyggare själv???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den kravspecen har jag inga förslag.

När det gäller båtbyggeri så är det bara att sätta igång. En varning är dock på plats - det kan bli en livslång plåga. Det vet jag av egen erfarenhet som sträcker sig till tiden ett par år före höststormen 1969.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att gära lättdrivna båtar, men i en så liten storlek som 5-6 meter så är enda alternativen en lätt och flatbottnad båt som planar lätt. Vill du ha den bekvämlighet du frågar efter och båten ändå ska vara riktigt lättdriven så kommer du behöva gå upp i nästan dubbla storleken. Det går givetvis att göra en kompromiss där det kanske räcker med 40-60 hkr för att komma upp i 15 knop. En båt jag kommer att tänka på är tex Hansvik 18 combi.

Med liten storlek på båten hög bekvämlighet och riktigt låg förbrukning får man normalt klara sig med farter under 7 knop.

Principen bakom petterssonbåtarna var att göra de långa och smala så den lilla våta ytan gav låg friktion i vattnet och den långa vattenlinjen gav hög toppfart. Men för en toppfart på över 15 knop behövs det nog en längd av närmare 10 meter. (vilket också skulle behövas om man vill ha lite bekvämlighet iom att dessa båtar har så begränsad bredd. En båt av petterssontyp med en längd av 5-6 meter skulle få en bredd på ca 1 meter vilket skulle göra det omöjligt att få plats med allt det du önskar, dessutom skulle den inte gå att få upp i farter på 15 knop eller mer.

Här är en modern version av petterssonbåten som skulle uppfylla dina krav (bortsett storleken). http://www.hamnen.se/nyheter/jens-28-ny-svensk-hybridbat.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Jens 28 HHC är en sjukt fin båt. Jag skulle dock hoppa över hybriddriften tills batteritekniken kommer ikapp men jäklar va fint skrovet är. Gissar dock på att den ligger en smula över min budget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att du ska ha en Uttern 6000 Midcabin.De har ju dessutom några år på nacken vid det här laget, så det går att få dem rätt billigt.

Genompraktisk båt, lättdriven. Utseendet är väl det som en del kanske kan ha svårt med?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Uttern_6000__87_23108107.htm?ca=11&w=3&last=1

Perfekt för fiske, dessutom vill jag minnas att det är självläns bakom hytten. Två personer sover under fördäck, förvånansvärt rymligt.

Senast ändrad av Sparre | 12 oktober 2009 | 15:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vågar man föreslå en badanka, nyligen har det funnits billigt på blocket. annars ligger en även en kabe ute för försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...