Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
raymarines

Johnsson VRO

Rekommendera Poster

Gäst VRO

Bra fråga...men det innebär att motorn har en separat oljetank så man slipper blanda olja i bensinen. Fast VRO är ett skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jim

Tittade snabbt i manualen, men hittade det inte. Tror det är något i stil med Variable ???? Oil, dvs den har variable olje mängd i bensinen. Tror det variera mellan 1 och 2 %. mvh /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, VRO är smörjsystemet. Själv har jag byggt bort min VRO-pump (bensin, olja, vaccum) Har ersatt den med en elektrisk pump, och blandar olja i bensinen istället. Funkar kanon. Allt enligt rekomendationer från bla fackfolk på olika marinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hej

variable ratio oil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det om man har en -86 50 hk Evinrude VRO? Tvåtakt....Jag har hällt olja i bensintanken. Är det fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har tängt göra samma  sak , vad har du för pump om du har elektrisk ?   flödar inte förgasarna ?

 

//Henrik svensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, elektrisk pump.... Hur allsindar styr du den?

 

Med att styra den menar jag hur du får den att pumpa in rätt mängd olja i soppan, förbrukningen ändras hela tiden med varvtalet på motorn. Även olika belastning vid samma varvtal.

 

Lägg gärna in bilder,kopplingschema, vad det är för pump, etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten....

 

Jo, vro pumpen är orsak till många haverier. Men de e upp till ägaren att kolla sin pump OFTA!

 

Kör själv utan vro motor, men skulle jag haft en......Plugga den, och blanda själv.

 

Hur man pluggar den finns i andra trådar, så det är bara att leta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar perfekt.

Jag plockade bort hela pumpanordningen bränsle/vro och pluggade vaccumslangen till vevhuset.

Monterade sedan en fast pump i båten, bredvid tanken i stället, köpte den minsta och billigaste på Mekonomen.

Dessa pumpar styrs som bekant av tryck, så när förgasarna förbrukar bränsle, (det sjunker i kopparna) så fyller pumpen på och stänger av när det är fullt igen, dvs när flottörerna i förgasarna stänger munstyckena.

Allt funkar helt automatiskt om man bara har 12V på pumpen.

Jag monterade också en extra brytare till pumpen, skulle det bli en läcka någonstans, när man inte är vid båten så vill man kanske inte att pumpen ska tömma tanken.

Vidare så blandar man istället direkt i tanken, och är säker på att alltid få rätt smörjning.

Funkar kanon.

Nu är den dock såld, jag var rädd att den skulle bli svårsåld när man skruvat med den, men inte då, jag sålde den utan att ens annonsera.

Faktum är, att många marinor rekomenderar att man gör på detta viset, tack vare att vro-smörjnongen inte är helt pålitlig efter några år på nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det hela bränsle systemet som är ersatt, inte vro:n...

 

 

Lite skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är sant.

Men det beskrev jag redan i mitt första inlägg i denna tråden.

För att citera mig själv (bensin, olja, vaccum)

Det blev enklast att ersätta allt på det viset, eftersom jag hade en spricka i den gamla bränslepumpen, så var det aldrig aktuellt att behålla den, för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack ska nog svänga förbi mekonomen nån gång!  Jusst nu kör jag med lite blandning i bensinen åxå litar inte på pumpen, motorn är en 95 så det känns säkrast!

 

//Henrik svensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej , hade bara en snabb fråga , om man har en 90hk v4 johnson , vilken elektrisk bränslepump skall man ha till den finns tre olika storlekar på mekonomen. du skrev att du köpte den minsta till din 50hk. skall jag då köpa den näst största tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på din nuvarande bränslepump..? Om det är membramet som är trasigt så är det ju bättre att du köper ett nytt sådant, så är motorn orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej, det är ju pumpar till bilmotorer så det borde rimligen inte gå åt så stor till en 90 hk heller, men jag låter det vara osagt.

 

Annars är det kanske enklare att gå den vägen som föregående föreslog. Litar du på vro:n, pumphuset är ok och du inte har några vaccum problem så kanske du ska satsa på ett membran istället. (Utan att jag nu vet vad felet egentligen sitter.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför alla är så skeptiska och snackar skit om VRO pumpen?????

Sköter man sin motor är det ett kanon system rätt blandning hela tiden både miljövänligt och ekonomiskt och skonsamt för motorn kolla in denna länken.

 


mvh

ps vro står för Variable Ratio Oiling sytem ds



Senast ändrad av Lotsenn | 13 juli 2010 | 17:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med och genom rycktesspridning har OMC pekats ut som de mest riskfyllda när det i själva verket är de minst riksfyllda. Senare OMC-motorer har flödeskontroll, vilet saknas på de flesta andra. På min Merc-98 indikeras t.ex.bara att drivningen funkar och att det finns olja.

Vissa vill inte ens tro på det som står i ref. artikel med hänsvisning till att artikelförfatteren kan vara partisk. Paranoia och VRO är ingen bra kombination för vem i hela världen kan man lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, i pumpen. Vaccumet från vevhuset driver membranet, som pumpar bränslet. Det var när jag skulle byta just membranet som jag såg att det var en spricka i pumphuset. Det var liksom ingen idé att byta pump i en så gammal snurra. En separat, elektrisk bränslepump var billigare och lika enkelt att putta dit.

Snurran har sedan dess gått helt felfritt, även hos nya ägaren, sedan flera år tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

men om  jag nu köper en elektrisk bränslepump tänkte jag  att den gamla bränslepumpen kan sitta kvar..det går väl bra? för det finns väl ingen mening med att plocka bort den. sen pluggar jag den stora vakuumslangen från motorn till den gamla bränslepumpen.

 

skall man koppla den nya bränslepumpen innan blåsan eller efter blåsan till motorn. eller skall man ha nån blåsa över huvud taget?

tack på förhand för all hjälp.// christoffer

 



Senast ändrad av stoffestock | 14 juli 2010 | 22:59



Senast ändrad av stoffestock | 16 juli 2010 | 09:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt minne sviker mig. Men jag tror blåsan plockades bort helt. Ang pumptypen så gissar jag att du inte behöver större än mellanmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag löst problemet med min motor.

jag hade i sär bränslepumpen och plockade bort de två oringarna på axeln i bränslepumpen som nöp och tjärvade. då snurrade pumpen lite lättare, och det var det hela som var problemet att den gick dåligt vid gaspådrag.

det blev väl något vakuum i olje huset på pumpen. så den inte snurrade som den skulle.!!

så mitt tips till alla med samma problem, testa ta bort oringarna på axeln, de har ändå ingen funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...