Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
mercr

vatten i yanmardrevet

Rekommendera Poster

Hej ! Tappade oljan ur SD20 drevet igår inget kul !! har kommit in vatten någonstans. Undrar om jag gjorde en groda förra hösten som bytte en dålig fiberpackning till en hård oring som jag satte runt avtappningspluggen??

har beställt en ny originalpackning till avtappningsskruven så får jag se vad som kommer på posten*L*

Har någon erfarenhet av detta vad kan jag byta själv i tätningsväg på proppeleraxeln? tacksam för alla svar. MVH Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! igen Jag svarar själv på mitt innlägg, jag ringde yanmar i stockholm AB Sjöbergs Marin o motor som har ett stort kunnande och har tid och VILJA att förklara hur man gör, o vad man behöver för grejer; nog så viktigt Jag fick hemskickat 2 nya tätningringar 2 oringar en oring till bottenpluggen kostnad 286kr Jag tog bort foldingpropp Zinkanoder pluss delade drevet vid proppelleraxeln utan minsta problem ingen gas behövdes för att värma bort åtsittande bulltar tättningsringar var riktigt enkelt att byta det finns sprängskisser här på nätet över sd20 drevet . skönt att man kan meka lite själv utan att det ska behövas avdragare o massa specialverktyg  MVH Bosse  PS Jag tog foto på jobbet om någon är intreserad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! igen Jag svarar själv på mitt innlägg, jag ringde yanmar i stockholm AB Sjöbergs Marin o motor som har ett stort kunnande och har tid och VILJA att förklara hur man gör, o vad man behöver för grejer; nog så viktigt Jag fick hemskickat 2 nya tätningringar 2 oringar en oring till bottenpluggen kostnad 286kr Jag tog bort foldingpropp Zinkanoder pluss delade drevet vid proppelleraxeln utan minsta problem ingen gas behövdes för att värma bort åtsittande bulltar tättningsringar var riktigt enkelt att byta det finns sprängskisser här på nätet över sd20 drevet . skönt att man kan meka lite själv utan att det ska behövas avdragare o massa specialverktyg  MVH Bosse  PS Jag tog foto på jobbet om någon är intreserad

Försökte mig på samma sak i helgen, fick loss allt utom den sista tätningsringen som sitter som berget. Vad använda du för metod för att knacka loss ringarna? Lyckades knacka ut den ena ringen med skruvmejsel och hammare men går bet på den innersta ringen..

post-90200-0-34913900-1396246328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Tappade oljan ur SD20 drevet igår inget kul !! har kommit in vatten någonstans. Undrar om jag gjorde en groda förra hösten som bytte en dålig fiberpackning till en hård oring som jag satte runt avtappningspluggen??

har beställt en ny originalpackning till avtappningsskruven så får jag se vad som kommer på posten*L*

Har någon erfarenhet av detta vad kan jag byta själv i tätningsväg på proppeleraxeln? tacksam för alla svar. MVH Bosse

 

Vad kan man inte byta själv?

Vem ska annars göra det, eller krävs det mer än en person i vissa moment?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej ! Tappade oljan ur SD20 drevet igår inget kul !! har kommit in vatten någonstans. Undrar om jag gjorde en groda förra hösten som bytte en dålig fiberpackning till en hård oring som jag satte runt avtappningspluggen??

har beställt en ny originalpackning till avtappningsskruven så får jag se vad som kommer på posten*L*

Har någon erfarenhet av detta vad kan jag byta själv i tätningsväg på proppeleraxeln? tacksam för alla svar. MVH Bosse

 

Vad kan man inte byta själv?

Vem ska annars göra det, eller krävs det mer än en person i vissa moment?

 

 

Det svåra är att få ur de två gamla läpptätningarna ur lagerhuset, läste på Lidingö Marins FAQ att dom rekommenderade att en mekaniker gör jobbet med specialverktyg. Tänkte om nån hade gjort det själv och hade nåt tips på hur man får ur tätningarna utan att göra sönder lagerhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dyra i sammanhanget brukar vara att få en kunnig servicetekniker att åka ut till båten och packa om hela drevet. Kan man skruva bort propeller, zinkanoden och plocka ut själva drevinsatsen eller vad den kan heta.

Och sen lägga den i en låda, åka till lämplig verkstad som har rätt verktyg så kommer man nog undan med 1/3 av priset. Så gjorde jag förra året på mitt Yannmar SD20. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var helt rimlig timpenning som jag minns det. Min del av jobbet gjordes med enkla verktyg, sexkantnyckel och hylsa med spärrskaft räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dyra i sammanhanget brukar vara att få en kunnig servicetekniker att åka ut till båten och packa om hela drevet. Kan man skruva bort propeller, zinkanoden och plocka ut själva drevinsatsen eller vad den kan heta.

Och sen lägga den i en låda, åka till lämplig verkstad som har rätt verktyg så kommer man nog undan med 1/3 av priset. Så gjorde jag förra året på mitt Yannmar SD20. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var helt rimlig timpenning som jag minns det. Min del av jobbet gjordes med enkla verktyg, sexkantnyckel och hylsa med spärrskaft räcker.

 

Ja det är åt det hållet det lutar just nu. Surt eftersom jag har alla nya packningar hemma och fått loss allt utom den innersta läpptätningen men ibland får man bara se sig som besegrad av tekniken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dyra i sammanhanget brukar vara att få en kunnig servicetekniker att åka ut till båten och packa om hela drevet. Kan man skruva bort propeller, zinkanoden och plocka ut själva drevinsatsen eller vad den kan heta.

Och sen lägga den i en låda, åka till lämplig verkstad som har rätt verktyg så kommer man nog undan med 1/3 av priset. Så gjorde jag förra året på mitt Yannmar SD20. Kommer inte ihåg vad det kostade men det var helt rimlig timpenning som jag minns det. Min del av jobbet gjordes med enkla verktyg, sexkantnyckel och hylsa med spärrskaft räcker.

 

Trevligt att se ordet sexkantnyckel när man förmodligen menar densamme.

Det verkar som om dom flesta säger/skriver insexnyckel när dom menar sexkantnyckel.

Tar man en insexa i "rätt dimension" med sig och kanske tar sig till en bökig position så e de ju lite knepigt om det är en saxkant man ska ha.

Själv har vi internt börjat kalla sexkantnycklar för IKEA-nycklar, för att alla ska förstå..

=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...