Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Swebreeze

2 frågor, dålig impeller? Högt avgasljud?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att min första sommar som båtägare nu är slut dyker det upp lite frågor.

OMC 3.0 med Cobradrev.

Ställde en dunk på båten med glykol ansluten till en spolmuff på drevet för att köra genom kylsystemet. Men den vägrar helt enkelt att suga i sig glykolen trots att dunken stod högt upp och att vi hade fyll upp slangen med glykol.
Hade trädgårdsslangen inkopplad och kört den varm innan så termostaten bör ha öppnat sig.
Är impellern dålig eller vad tror ni? Inte haft några temperaturproblem under den månad jag haft den i vattnet.

Sen en andra fundering. Avgasljudet är enormt högt när båten är på väg att plana ut och när den har planat ut. Kollat på avgasbäljen och kunde inte hitta något fel på den. För jag antar att dom där hålen som sitter på undersidan av bäljen ska vara där? Några idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Undrar om Du inte tittat på fel bälg, ska inte vara några hål i nått som har med avgaser att göra annat än hål för utblås. Låter som Du kollat skyddsbälgen mellan motor och drev......är inte så hemma på just OMC så låt någon som kan, kolla detta.
Beträffande det höga avgasljudet, är Du säker på att det inte är insugsljudet Du refererar till, kan låta mycket högt i en gammal 3.0-motor. Skulle det vara avgasljudet så kan det bero på att det kommer för lite avgasvatten och att den normala ljuddämpningen med hjälp av vattnet uteblir. Och i så fall kan ju din impeller vara skadad, vilket ju kan också vara skälet till att den inte drar i sig din glykolblandning.
Teoretiskt alltså...Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du dränerat motorn innan du försökte köra i glykolen? Du har två pluggar på babords sida. En under limpan och en på blocket ganska precis under pluggen på limpan. Det är bästa sättet för då fylls motorn nerifrån och upp även om den inte är varmkörd plus att du är säker på att inget vatten finns kvar i den. Men den ska suga in glykol även om man gör som du gjort. Har du lufthål på dunken så att det blir självfall på glykolen? Annars rinner det inte av sej själv och det måste det göra.. Hålen under avgasbälgen är som det ska, det ska vara så och det medför så klart lite högre ljud när båten går upp i plan än om bälgen varit hel... Den har inte lossnat i bakkant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den var inte dränerad då.

Jadå det var helt enkelt bara en slang som jag stoppat ner i en dunk. Japp det vart självfall när jag kopplade loss slangen från spolmuffen.

Jag dränerade sedan ut limpan och blocket och fyllde upp med glykolen genom att öppna på slangarna vid vad jag tror är termostatet. Så det får väl räcka för att klara vintern. :)

Såg inte ut som avgasbäljen lossnat men får kanske ta en närmare titt på det. För jag omöjligt tänka mig att den ska låt så högt som den gör. I båten hörs det inte speciellt högt utan jag uppfattar den rätt tyst, men det att jag vill skona männinskorna i sjöbodarna! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...