Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Gäst jocke andersson

Vilken båt ska jag välja?

Rekommendera Poster

Gäst jocke andersson

Tjenare, har inte ägt båt tidigare och behöver en båt nu mest för transport mellan Slussen och ut till Möja. Har tänkt lägga ungefär 30-50 tusen och inser att jag inte kommer få någon flott sak. Det som jag funderar på mest är skrov och hur båten kommer gå om det är lite gropigt ute till havs. Har blivit erbjuden en Uttern 495 kabin billigt. men Jag tror att den är ganska rund i botten och borde välja något som tar vågorna bättre. Någon som kan motivera ett förslag med hardtop eller kabin? mycket tacksam för svar. lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Risken finns att du kommer att ånga dig med Uttern 495. Den har inte ett skrov som är avsett för gropig sjö. Den är också belastningskänslig och farten sjunker betänkligt med ökad belastning. Dålig sikt då fören går högt och skymmer sikten, även i planingsläge. Ovanstående är sammanfattning ang sjöegenskaperna fron Vi Båtägares Testtidningen 2004. Andra alternativ som du kan spana in kan vara: 1. Ryds Camping (efter 1976 då skrovet förbättrades med bredare akter och vassare skrov). 60-70 hk kan räcka fint. Sveriges mest till antalet tillverkade båt, ca 7000 st tillverkades genom åren, varför utbudet bör vara ganska bra på begmarknaden. Inget racerskrov men bör klara den uppgift du varkar skall ha båten till. Du bör kunna hitta en inom din angivna budget. 2. Örnvik 535, förslagsvis med 70-90 hk. Rätt vackra linjer och ganska djupt V-format skrov som ger förutsättningar att klyva lite gropig sjö utan stötig gång. 3. Flipper 570 eller 575(senare modeller), med ca 70-90 hk. Något platt botten som ger lite mer stötande gång i vågor. 4. Fjordling 17 (60hk-...hk, finns folk som har hängt på 200 hk). Finns knappast nån 17 fotare som går bättre i sjön (enl Testtidningen). Vem köper den? Den som vill kom ma ut och rida skärgårdsmiljö och svall mjukt och finmt för 50 tusen kr (enl Testtidningen). 5. Särki 570 HT (60-90 hk). Välbyggd doldis med goda sjöegenskaper, en okänd pärla. Har förmågan att ta sig fram snabbt även på gropigt vatten. Ett tufft skrov med skarpa slag som slår ifrån sig vattnet väl. God fart med 70 hk, ca 27 knop med två pers, 26 med fyra. Från Testtidningen. Förhoppningsvis kan du hitta nån av ovanstående båtar inom din budget, men räkna med att de 50 tusen kr går åt om du skall ha nåtsånär till motor på båten (inte för gammal och för få hk). Hade själv en HT båt förut, en Finnsport 540 HT med en 65 hk 2-takt (Suzuki DT65, 1991). Gick kanska bra, ca 28-30 knop. Kanske ingen båt att ge sig ut i större vågor med men mindre vågor var inga problem. Sålde den för 60 tusen. Du kan kolla in den här: http://www.algonet.se/~boem/ Skulle nog i första hand försöka hitta en Örnvik 535 eller Flipper 570/575. Större chans att du får pengarna tillbaka då om du tröttnar på båten i framtiden, vill byta upp dig till nåt bättre/större osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lars ljungberg

Tjenare och tack för svaret. ska kolla in båtarna du nämnde. har även en annan utter på gång. en Uttern 560 Ar med en 65 hästars motor. Den är lite mer arbetsbåt. men är bra för mig eftersom jag ska ha den som transportbåt. oroar mig för två saker. 1, hur mycket bensin kan den tänkas dra? 2 hur funkar skrovet på den båten längre ut i skärgården? tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo

har även en annan utter på gång. en Uttern 560 Ar med en 65 hästars motor. Den är lite mer arbetsbåt. men är bra för mig eftersom jag ska ha den som transportbåt. oroar mig för två saker. 1, hur mycket bensin kan den tänkas dra? 2 hur funkar skrovet på den båten längre ut i skärgården? --------- 1) Byggd för halvplanande fart. Behaglighetsfart 12-14 knop. med 65 hk kanske den drar 0,7-0,8 liter/sjömil i marshfart, kanske 0,8-0,9 liter/sjömil på fullgas. Mn Suzuki DT65 (1991) på Finnsport 540 HT drog ca 0,7 liter/sjömil (20 knop) och 0,8-0,9 liter/sjömil på fullgas. 2) Stötig i motsjö och farter över 15 knop. Kanske ite så bra längre ut i skärgården, men det beror ju lite på hur du kör också. Bäst att du provkör innan du slår till, köp ej grisen i säcken, du vill ju bli nöjd med båtens sjöegenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Daniel Robertsson

Hej Hartopp sökande. Har själv en Uttern 560 de luxe från 1976 med en Mercury 50 hk (01) fyrtaktare och det är en kanonbåt. Lite gubbig men dock en bra arbetshäst för dig som skall ut till Möja. Jag och min far gav 40 tusen för hela ekipaget och är mer än nöjd. För dig som skall ut i lite grov sjö så kan det visserligen vara relevant med en lite större pjäs men det är lätt att det kosta dessto efter också. Sjömässigt så har vi åkt en del i ute i öppet hav med 3 personer i, utan större tristess över stötande och farande i vattnet. Den är även stabil under lägre fart för dess magifika konstruktion av en rejäl köl. Har åkt mycket under årens lopp med Flipper 575 och en scantic 575 och jag upplever de som mera stötande och visar upp en aning mer hårdhet i vattnet för det är lätta att hålla högre marchfart med dem, till ingen nytta egentligen. Ifall du satsar på denna nivå så lär du lätt få betal minst 60 tusen för att få en in hyfsat skick. Skall inte smutskasta denna typ heller för de är kalas att ösa på med utan problem ifall du är ut efter fart. Uttern maxar endast ca 26-28 knop i medvind med vår motor, när en flipper 575 lätt gör över 30 knop med en 70-80hk på. Men det känns ointressant för tanken är väl att njuta inte bara rusa fram eller? Lycka till med beg båt inköpen och var mkt rädd om din utombordare sedan april 04 har ca 850 utombordare stulits i stockholm skärgård med omnejd. MVH Daniel Robertsson Vaxholm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det låter som om en Flipper 575 skulle passa perfekt. Jag har en och är kanonnöjd!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv ganska bra erfarenheter av Särki båtar, går bra i sjön även då det är gropigt. Dock ganska tunga, men ordentligt byggda. Grannen har en 430(eller 440) och den gör ca 24 knop med en 35:a så fartresurserna är ju inte så tokiga ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...