PeterRiverInn 0 Postad 10 Oktober , 2009 Jag tycker jag har lite väl mycket oljerester i luftfiltrtena på min VP130C. Det har alltid funnits lite men jag tycker det ökat sedan i somras. Det borde ju komma via vevhusventilationen men jag förstår inte hur det kan öka. Min egentliga fråga är om det är skadligt för motorn? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 10 Oktober , 2009 Är nog troligast från vevhusventilationen. Lite olja är nog i princip normalt men ökar det mycket så skulle jag kunna tänka mig att slangen samt den lilla burken på motorblocket har börjat klegga igen. Blir oljerester och även kondensavlagringar. Så sakterliga blir slangens väggar tjockare så stiger oljan lättare upp till luftburken. Plocka isär och rengör med avfettning och hetvatten, låt det sedan torka ordentligt. Skulle ju även kunna vara flotörolja från någon förgsare, brukar ju då vara röd i färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 10 Oktober , 2009 Om oljemängden har ökar betyder det att kompen går ner i vevhus d.v.s dags för byta kolvringar eller att motorn måste borras mvh Draco78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Oktober , 2009 Är Du säker på att det är olja. Mitt luftfilter var så tätt att båten bara orkade gå på halvfart tills jag tog bort filtret. Det besked jag fått från motorexperter är att det svarta, lite feta i filtret kommer från remmarna och jag har fått rådet att köpa remspray - en typ av klistrig spray som gör att remmarna aldrig slirar. Kommer att följa det rådet nästa säsong - nu ligger hon på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 11 Oktober , 2009 Alla större båtmotorer, som bilmotorer, har s.k. vevhusventiation, d.v.s. man suger ut oljeröken från vevhuset till förgasaren och bränner bort dessa gaser i motorn, en s.a.s återvinning. Normalt har inte vevhuset någon större övertryck, men ändå ett litet, för att motoroljan förgasas med temperaturen och ett visst läkage från motor-cylindrarna. Läckaset är strörre ju mer motorn är sliten då trycket i vevhuset ökar, (kolvringarna). Det är normalt att det alltid blir litet olja kvar i luftfilnret och i förgasarhuset, inte någonting att orosig för. Märker man att motorn drar mer olja och bensin än normalt, och blir slöare, då är det ett tecken på att motorm är försliten. (precis som gamla bilar) Tänk ochså på att luftfiltret bör rengöras eller bytas ut ! Se ochså till att vevhusoljan har rätt viskositet och att vevhuset inte är överfyllt med olja ! Enklast voro, om man tror att kolvringarna är mycket slitna, göra ett kompressionstest innan man börgar borra !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser