rogerhoglund 0 Postad 10 Oktober , 2009 På min båtklubb verkar meningarna vara lite delade kring huruvida man kan låta kapellet sitta kvar på båten- Vissa menar att det kan sitta kvar bara utrymmet är ventilerat. Finna det någon med erfarenhet av detta - det skulle ju spara tid och utrymme att låta kapellet sitt kvar! Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 11 Oktober , 2009 Beror förstås på hur du förvarar båten, men om den står utomhus skulle jag inte riskera att låta det sitta kvar. Stor risk att det är mögligt eller sönderskavt till våren och det är ju inte helt gratis med ett nytt kapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Oktober , 2009 Hade kapell på första året, mögelproblem. Inte mycket och gick ganska lätt att tvätta bort. Men numera får det bo i min torra och varma källare över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej, även min erfarenhet är att mögel eller jordslag är mycket svårt att undvika med kapell på, till och med när båten står inomhus i frostfri lokal. Står båten utomhus så kan ju, som påpekas ovan, även mekaniska skador uppstå vid blåst, snö och regn. Så, i mitt fall, av med kapellet och täck båten på annat sätt och sätt in torrbollar eller annan typ av avfuktare inuti båten, då blir det roligare på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Oktober , 2009 Skulle aldrig kommit på tanken att låta ett dyrbart kapell sitta på under vintern. Har låtit göra ett vinterkapell i grov plastväv som jag använder när båten ligger på land. Kostade visserligen 5000 spänn men fyller sin funktion utmärkt - och sparar därigenom mitt betydligt dyrare sommarkapell. Inga problem med mögel eller fukt då jag ser till att båten är välventilerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 11 Oktober , 2009 Hej Min får stå i en dragig men torr lada. Hadde kapellet på förra vintern och torrbollar i båten. Inte en mögelprick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Oktober , 2009 Alltså, en dragig men torr lada låter som en idealisk vinterförvaring. Skyddad från all nederbörd, men väl ventilerat och svalt. (Avundsjuk suck, tänk att slippa ställning o presenning.) Torrbollar, finns två varianter: a) färdiga burkar med 450 gram kalciumklorid i båttillbehörsbutiken för 79 kr = 176 kr/kg 25 kg säck vägsalt (=kalciumklorid) på Granngården för 125 kr plus en 15 l hink med vanligt durkslag, en per väl igenstängd ruff som ska fuktskyddas. = 5 kr/kg Jag kör variant . Har fortfarande samma säck som jag köpte för 3 år sedan. Kör en hink i vardera ruffen och en rejäl påfyllning per vinter. I övrigt är jag lyckligt på land nu, gick säkert och smidigt på proffsig båtklubb. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 12 Oktober , 2009 Har provat både och på min Flipper 717 och får bäst resultat med kapellet på under vintern men jag använder gamla orginalkapellet som är 21 år, det nya vill jag nog spara lite på Tror vädret påverkar, lång och fuktig,mild vinter är sämre än en med sträng,torr kyla Upplever olika grad av fukt i båten varje vinter tycker jag men som sagt bäst med kapell för min del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 12 Oktober , 2009 Varför chansa med kapellet på under vintern...Har haft mitt på en vinter och aldrig mer.Köp nån billig presenning och lägg över båten så är proplemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser