Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
thopal

Isfri hamn, m.m

Rekommendera Poster

3 frågor från en nybörjare, tacksam för svar

Vilka nackdelar är det att ligga kvar med båten i isfri hamn under vintern? Vill ha goda råd från erfarna båtägare.

 

Vilka fördelar finns att ligga kvar förutom att man slipper jobb med att ta upp båten?

 

Om det ligger kvar lite vatten i botten under motorn på vintern (heter det kölsvinet) kan då skrovet spricka när vattnet fryser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken isfri hamn gäller det ?

Själv ligger jag i oftast isfri..(Nordre Älv) men har hänt i var fall 3 ggr på 10 år att det blivit upp till 20 cm is i alla fall Rynkar

Om det ligger kvar lite vatten i botten under motorn på vintern (heter det kölsvinet) kan då skrovet spricka när vattnet fryser?

Mitt svar är: NEJ. (Jämför iskubs-plast-grejen i frysen).

Vilka fördelar finns att ligga kvar förutom att man slipper jobb med att ta upp båten?

 Du kan nyttja båten längre, du slipper kostnaden för landförvaring.

Nackdel:
fryser din s.k. isrifa hamn i alla fall...
och du inte gjort något med båten (du vet, glykol & sånt) OCH du inte har värme..då KAN det bli dyrt, alltifrån total katastof till får byta lite is-sprängda grejer Förvånad

 Ovan är mina svar, baserade på min egen situation.
 Hemmahamn i sötvatten så bottenmålning behövs ej, 600-700 NM i salthavet (västkusten runt typ Orust) under maj-september.
7 år med plastsnipa & 3 år med stålbåt vid samma brygga.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 oktober 2009 | 19:33



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 oktober 2009 | 19:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man konservera en motor på en båt som står kvar i en isfri hamn utan att ta upp båten på land?

om ja, hur gör man det när båten står i sjön?

Mvh

T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordsmotor är ju inga problem att konservera när båten ligger i vattnet. Jag brukar varmköra min i stort sett en gång i veckan när båten ligger i sjön över vintern - utan att konservera.

 

Vad är det för båt och typ av motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först att klargöra vad är en isfrihamn jo, givetvis där vattnet inte fryser till is, håller sig vid vattenytan 0-grader eller traxt däröver, men straxt under vattenytan är vattnet litet över 0-grader. Om det inte är fråga om en naturlig, med vatten rinnande flod eller på västkusten av Norge, eller där vattnet inte inte av sin klimatåmråde inte fryser.

Vattnet kan hållas isfritt i påntonbrygga med propellermotorer som håller vattnet i rörelse och tar upp varmare vatten från båttenregionerna (vattendjupet bör vara minst 5-meter och mer. Eller samma sak med luftslangar som ger luftbubblor så att vattnet är i rörelse.

Nå, då båten ligger där i denna isfria akvarium då är det som den normalt ligger i sjön fast i litet kallare vatten. Bottenbeväxtligheten blir mindre. Åtgärderna att t.e.x. konservera motorn är inte nödvändig (fast det normala olja litet där och där och torka där och där)(menar att köra in klykol i motorns kylsysten, man behöver inte gå och köra motorn varm, vart och annan vecka, inte bra !) Pottenventilerna kan vara öppna eller stängda ! Säkrast att vara stängda ! Är båttenventilerna stängda, så skall  man på insidan av ventilerna fylla med klykol ! Kolla i alla fall att alla slangar är hela. Ventilerna fryser inte sönder på vattensidan, då ju utmynningen är öppen då vatnet eventuellt fryser och expanderar, ventilerna kan frysa sönder från insidan av båten då temperaturen i båten kan under hårda frostnätter gå till minus ! Tänk på det. Om man har tillgång till landström kan det vara bra att ha en frysvakt inanför motorkåpan. Kom ochså ihåg att fylla toaletten, diskhon slangen med glykol. Båten fryser inte från sjösidan men från luftsidan, eller uppeifrån, beroende på var i och villken region båten skall ligga i denna isfria hamn ! På grund av att luften är kallare så kan det billdas iskanter runt skrovet, på däck och i allting som är ut ur vattnet så tänk på att alla fickor dräneringar kan fyllas med glykol. Är det en sgelbåt med genomgående aluminiummast så är det bra att isolera masten innuti i båten, med ett gammalt täcke el.dyl. masten fungerar som ett kylelement och tillför kyla in till båten.

Har legat i många vintrar med min gamla Fantasi 37 i vatten på vintern som var en isfri hamn med lufttemp på -25 grader i luften, utan några som helst skador.Båten var täckt med presenningar på däcksidan.




Senast ändrad av -somena- | 12 oktober 2009 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nykter eller onykter, Min vän, varför var du tvungen att bara citera och ej tillföra något sakligt i ämnett ? Är du rädd att det försvinner från dig, mens du nyktrar till ? Flört




Senast ändrad av -somena- | 12 oktober 2009 | 08:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt S/Y Anemos i ankdammen I Januari månad för något år sedan i Mälaren, då var det ca -25 C grader i luften. Bilden är litet konsnärligt manipulerad, men ändå äkta !

Det är segelbåten till höger med radarantennen.



Senast ändrad av -somena- | 12 oktober 2009 | 12:42

post-10009962-1394236126,1417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så här såg det ut på vårkanten, men lyckligtvis var det inte min S/Y Anemos !

post-10009962-1394236126,2017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inlägg i denna fråga, er erfarenhet är guld värd för en som ska lära sig allt från början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...