Gusta 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hej,har fått ur allt vatten på sjövattebsidan i min sötvattenkylda vp 5,0,men nu tänkte jag fylla glykol i limporna via slangarna som går till vardera,hur mycket kan jag hälla i, i var sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Oktober , 2009 Du har alltså färskvattenkylning med värmeväxlare? Då ska du inte göra som du gör nu. Vad har du för drev? Har du 280-290 drev så finns det en tråd som beskriver det här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=314837 Du ska alltså låta impellerpumpen suga in glykolblandningen och låta den vara kvar i sjövattendelen limpor växlare pump över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej,jag har sx drev,håller inte med dig riktigt,kan inte hålla på med glykol där båten står nu.Jag har öppnat växlarens botten å alla slangar på sjövattensidan,även pumpen,allt är tomt,enda jag vill är att hälla i lite glykol i limporna,men hur mycket,kan det gå in i motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej Gusta, vad Du krånglar, men Du har säkert dina skäl. Om jag fattat saken rätt så är det väl bara att fylla på tills det inte går i mer, eller......? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Oktober , 2009 Det är upp till dig om du vill hålla med eller inte. Men den metoden du använder är helt enkelt osäker och onödigt krånglig. Men som skrevs här ovan du har väl dina skäl. Men för att tillföra något vettigt, så håll upp slangarna till limporna högre en knät och häll tills det rinner ut genom drevet. Men märk väl att det kan bli en vattenficka kvar som inte blir utblandad med glykol. Men det lär du ju märka i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej,jag har tagit ur pluggarna i limporna,lutat båten nästan på bakändan för att överdriva lite,så dom är tomma,då kan jag alltså fylla som ni säger,tills det kommer ut i drevet,det går inte in i motorn. Tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser