plisken 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hejsan Vet inte säkert om jag gjorde rätt här, men satte spolmuffen inom det svarta och startade men såg ingen vatten som kom ur motorn. Har jag klantat mig eller kan det vara impellern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 24 Oktober , 2009 Ja, det är vatten insuget. Om du har en skvallerstråle på motorn (de flesta har) så tar det nog 30-60 sekunder innan det kommer ut där. Tänk på att du ska ha lite lagom tryck på vattnet Kör motorn på tomgång Har du gjort enligt ovanstående och du hade skvallerstråle när båten låg i sjön så har jag inget annat bra svar till dig Om du kört motorn utan vatten i 10 minuter (eller mer) utan vatten så har du klantat dig Mindre än 10 minuter (på tomgång) är inte hela världen Jag brukar köra min i en plasttunna Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 25 Oktober , 2009 Provade samma sak i våras innan sjösättning.Visade sej att jag hade för dåligt tryck i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 25 Oktober , 2009 Kör du med för lite vatten så riskerar impellern att ta stryk Får den bara lite vatten klara den sig (vattnet smörjer och kyler gummit). Skullle gissa att den blir dålig innan motorn tar stryk (på låg fart). Kommer inget vatten i skavller röret så finns risken att det inte kyler bra eller att slangen till skvaller röret är igensatt med skit. Är impellern gammal så är det ett tips att byta den (trist konsekvens om (det är bara en fråga om tid) innan den pajar). /Petre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plisken 0 Postad 26 Oktober , 2009 Tackar för tipsen. Nu körde jag inte motorn så länge på tomgång. Kan ju också ev bero på vattentrycket i slangen , som är väldigt lågt. Får hålla tummarna och prova med en tunna til våren. Ev byter impeller till våren,vet att tidigare ägare har haft i 2 år men inte bytt den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 26 Oktober , 2009 Jag hoppas du menade `MAX 10 sekunder uttan vatten vid impellern och det är riktigt max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser