Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst MattiasA

AQ151B kyler ej

Rekommendera Poster

Gäst MattiasA

Detta börjar nu bli en följetong... Har bytt kamrem/spännare på min 151:a som trilskades & drog in vatten. Har kollat kyllimpa som är ok. Bytt olja 2 ggr så nu oljan inte grå utan ser klar & fin ut. Motorn startar som en klocka, men den kyler inte som den ska. Låg ute i 15 minuter på ca 2000varv och temperaturen gick upp till gränsen på rött. Innan problemen började så gick den aldrig över mitten på gröna fältet i marchfart & 3700 rpm. Nån som har en ide om vad vi kan ha missat när vi skruvade tillbaka alla prylar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte på så mycket annat än att termostaten är fel väg, läckage i kylsystemet, stock i kylsystemet (avgaslimpa, värmeväxlare ?). Fick idag min båt sjösatt, efter att jag igår fick ny avgaslimpa till AQ171A:n, och vi skämtade med kompisen nå va smäller till nästa? tändkablar, impeller... njää, för billigt. Sen for vi och åkade ett varv, och mitt i allt slog motorn tomt under jämn körning. Jag blev nervös, och tänkte, nu finns det 2 möjligheter, drevets kona (= dyrt), eller propeller. Propellern var skyldig, en 300 sjömil körd 14x21 propeller, som stått före det 10 år oanväd. Ganska ironiskt måste jag säga :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...