Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
strober

Var sitter denna "kran" på en Mercery 5.7 V8?

Rekommendera Poster

Fråga kring dränering av motorns kylsystem från sjövattnet innan man kör i glykolblandningen:

Vet att slangarna framtill vid cirkulationspumpen, och kran slang under var limpa skall öppnas för att dränera systemet på sjövatten... men jag vet att det ska vara en , eller två ? små plastkranar någonstans baktill/eller under på motorn som även skall öppnas. Var sitter denna nippel? Jag har försökt känna för hand men hittar den inte.. och försökt fota med en kamera för att se den, men hittar inte. Var sitter den (eller dom)? :/

Motor: MerCruiser 5.7L '00 förgasarvarianten med 250hp

post-25369-1394236117,9594_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ser lite olika ut beroende på motortyp/årsmodell, men det bör sitta en på vardera sida av blocket, ofta i samband med oljetrycksmätaren på ena sidan och en separat nippel på motsatt sida.

Har du el. bensinpump så sitter det (oftast) även en kran på kylaren till denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst ner mitt på blocket, mitt under kyllimporna strax ovanför oljetråget på både barbord och styrbords sida. Inte säkert att det sitter en kranar utan det kan sitta en insex, 4-kant eller vanlig bult. Skruva ur dessa i så fall. Kommer inget vattet pilla lite med en liten skrivmejsel i hålet efter en tid kan det vara igensatt.

Det är i princip samma på all GM V8:or oavsett slutfabrikat.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så stor ide att dränera om man ska fylla sjövattensystemet med glykol? Om man först spolar drevet med sötvatten och sen kör i glykolblandning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har man som i trådstartarens fall en sjövattenkyld motor är det en klar fördel att dränera först, men givetvis efter att man gjort eventuell genomspolning. Då vet man att inget sjövatten finns kvar i motorn. Och när man sen kör i glykolblandningen så fylls motorn nerifrån och upp oavsett om termostaten är öppen (varmkörd motor) eller ej. Alltså, när det börjar rinna ut glykolfärgat vatten med avgaserna så vet man med säkerhet att både block och limpor är fyllda. Man kan låta det rinna 15-20 sek extra för att vara helt säker.. Vill man fogga motorn (OBS endast förgasarmotorer) så är det helt lagom att snabbt göra det när man ser glykolen komma ut.



Senast ändrad av Micke_Se | 16 oktober 2009 | 19:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man SKA tömma block och limpor innan man kör igenom glykolblandningen på en sjövattenkyld motor.

/ Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du eller någon kunna utveckla det där lite? Jag tänker att ifall motorn är varm och man spolar drevet så borde färskvattnet spola igenom hela motorn och om man sedan suger in glykol tills det kommer ut igen, varför skulle man då behöva dränera innan? Glykolen borde blandas med ev vatten i systemet och färskvattnet bordde spola bort det mesta av saltet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...