Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Johan2222

Tips om dragbil?

Rekommendera Poster

Tips om dragbil för en båt på 3,4 ton på en treaxlad trailer? Bör även kunna fungera som en representativ familjebil, alltså ingen traktor!

Hur är reglerna gällande vikt egentligen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip kan väl vilken liten skitbil som helst dra 3.4 ton. Å kör du i 30km/h så behövs väl inte heller något E-kort. Men en Landrover Discovery eller Toyota Landcruiser lär väl funka. Annars är det ju E-kort för totalvikt över 3.5 ton. Men du lär ju inte dra ditt ekipage i 80 knyck iaf.

Det jag skulle oroa mig för är väl broms och manövreringar med så stort ekipage. Hur långt skall du dra allt? Om det är kort så kanske det är mer ekonomiskt att köpa en traktor?

Vad är budgeten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du kallar det för tillfällig draganordning o du framför ekipaget i max 30 km/h får du dra nästan va du vill... har en touareg o den är grym o dra med!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här säger lagen...

Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar, får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last.)

Så det blir väl att lasta ganska bra i bilen...;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju inte lasta mer än vad som anges i registreringsbeviset så bruttovikten på släpet kan ju aldrig överstiga dragfordonets totalvikt.

Ett 30-släp får inte ha någon form av fjädring, har den det blir det registrerings/besiktningspliktigt.

Att få köra 80 med ett så tungt släp blir lastbil. Om en lastbil är ett representativt familjefordon få trådskaparen avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt, men fixa bromsar på båtsläpet så kommer  helt andra flummiga regler att träda i kraft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo viking 1964 Kanon för orrskär i alla fall

/jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsat efterfordon inga som helst begränsningar i fråga om vikt.

Varken på dragfordon eller efterfordon.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exact.... bara en flummig regel att draganordningen på dragfordonet ska klara av den aktuella vikten på ett säker sätt. Här finns utrymme för tolkning av detta. Även om draget är typgodk för en viss vikt så klarar det mycket mer. Kan tänka mig att det kan bli vissa disk.. om man blir stoppad av farbror blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En for explorer klarar nog jobbet utan större problem (förutsatt att övriga regler följs!
drag med triplex eller 60mm kula bör vara lämpligt.

 


När vi endå diskuterar regeler för efterfordon.
Varför envisas så många båtägere med att sätta en varningstriangel bak på trailern???



Senast ändrad av Jimsan | 10 oktober 2009 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att en så pass tung båt är bredare än 260cm vilket är maxbredd i sverige därefter krävs skyltning BredLast upp till 310cm och därefter krävs följebil........

ni har väl kanske sett sk vägtransportledare ute itrafiken som eskorterar just breda transporter, att dessa har polismans befogenhet när det gäller att stänga av trafiken osv är det inte många som vet..........

Ett sk 30-fordon ska ha sk LGF-slylt (även icke reggade) samt belysning numera,ganska nya regler, några år ca

Inte så snyggt med stora lastbilsslyltar på tex en suv av nåt slag..........

vad beträffar ev överlastböter så ökar beloppet i takt med antal kilo överlast,ju mer för mycke,desto mer i böter

Inom åkeribranchen finns ex på åkerier som fått 100 000kr i böter men ok det är ju större vikter vi talar om där

för den som inte är insatt så kan det verka krånligt men själv är jag yrkesförare (lastbil) och kommer i kontakt med dessa regler dagligen

ett tips är att följa reglerna noga då man idag blir av med lappen för nästan vilken förseelse som helst itrafiken kan jag intyga

tex avsaknad av LGF-skylt-dagsböter samt om det bedöms trafikfarligt tex mycket trafik ja då vill dom ha lappen också då man hamnar under rubriken vårdslöshet i trafik

kör du med för tung släp(reggat) dvs utan E-kort ja då är det tom olovlig körning och då kan dom dra in den behörighet du hade...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Landcruiser drar 3,5 ton utan problem. Vid lite längre körningar drar den 1,3/mil (diesel).

Det är givetvis en påhängsvagn (30 km/h) men går utan några som helst problem i 55-60.

Jag har ett amerikaskt el-bromsat släp. Bredden bör man vara noga med mitt ekipage är 260.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara någontin, egenvikt på 50 ton, 5 växlar fram och 3 växlar back, max fart 80km/h motor på 550Hk,orkar att dra det mesta. Sälges billigt av forsvaret HI

Är förresten en mycket trygg och säker fordon att åka till Afganistan på en liten semster Cool




Senast ändrad av -somena- | 11 oktober 2009 | 17:46

post-10009962-1394236125,651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På försvarets överskottslager. Kanonen kan visserligen vara igenpluggad. Jag är en Centurion specialist. Kört dessa vagnar på  P2, P4 och skjutit skarpt på Ravlunda skytåmråde ! Mycket bra gammal Engelsk liten pansarbil ! På vintern i Skövde, villket drag i skogen träden flög som attan iväg med litet gaspågrag ! Jag var expert på dess electronik och kanonsstyrning, radio och gyromekaniker mm. !!



Senast ändrad av -somena- | 11 oktober 2009 | 20:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du slipper inte böter om du hänger på något annat än en godkänd LGF skylt, men det verkar inte vara många som bryr sig om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh... Tyckte att det var så självklart att det var en LGF-skylt vi pratade om men nu när jag läste igen så hänger jag med på vad du menar.

 

En jobbarkompis gjorde tvärtom. Han tog en LGF-skylt och slapp anmärkning för avsaknad av varningstriangel på bilprovningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att inte köpa en med framhjulsdrift, ingen kul om du har massor med hästar och vrid på fel hjulpar. Har en bekant som bytte till en större walkaroud och uppgraderade med en ny V70... Då rampen var doserad kom han inte en meter.. Så det var bara att byta bilmodell igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...