VanerVator15 0 Postad 9 Oktober , 2009 Har en 30hk johnson med trimfena.Det sitter en 11 propeller idag (22 gps knop) Funderar på om det är någon mening med att byta till en propulse propeller till nästa säsong.Vill ha bättre styrka och snabbare planing! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 November , 2009 Har en propulse på min lillbåt. Kanon då jag ofta kör snabbt med den. Den har blivit starkt rekomenderad av många tävlingsåkare. Har hört ett visst rykte om att dom ska börja säljas på Kvalitema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 November , 2009 skräp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 9 November , 2009 Provade med en kompositpropeller på min Evinrude 75 E-TEC och den gav sämre varv, fart och acceleration än en aluminium propeller.. Men på mindre motorer kan den nog funka bra.. Skulle säga att på motorer med över 40-50hk så är stål det enda rätta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 November , 2009 det är på småmotorer propulse kommer till sin rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 9 November , 2009 Hej! här kommer min åsikt i frågan :-) Jag skulle provat en aluminium propeller med andra värden istället (diameter stigning) för att få erforderliga egenskaper. Jag har en båt som var trött i axet och inte orkade upp i planing med tyngre last. Tog kontakt med en propellerfirma och blev rekommenderad en ny prop i alu. Det blev en helt annan båt. Bytte också nyligen prop på minsta båten, det blev fel först men jag fick info att om jag ville prova så gick det bra om jag var försiktig. Fick byta proppen till en annan och det blev bra. Jag tycker att Propulse känns lite racklig och naven ger sig ofta så småningom. (Jag har sett trasiga nav) När man sen kör in i nåt så sticker garanterat bladen, och kanske även navet. Jag är ganska säker på att totalkostnaden att äga en Propulse blir högre än en bra alu propp, Alu proppar kan om man har otur repareras i de flesta fall till en inte alltför blodig kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 10 November , 2009 Jo, att prova en annan prop och före det kolla höjden på motorn, är det första som man bör göa. En varvmätare och information om vad rekommenderat topvarv är, är också helt grundläggande för en bra helhet.. Vad för båt är det? Hur mycket väger den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 10 November , 2009 Om man ser på materialval på propellrar som Volvo Penta gör så ska man aldrig använda en Alu propp om man kör över 35knop. Detta borde även gälla för utombordare om Volvo Penta har rätt. Med denna erfarenhet så har en plastpropeller inte att göra på en båt som har särskilt hög marchfart. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 10 November , 2009 Propulse är en kompromiss från början till slut. Som jag ser det finns det ingen anledning att köpa en sådan, köper du en vanlig alu prop av mig och den inte passar så får du ju byta tills du är nöjd av de som jag har hemma så länge du inte skadat propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 November , 2009 Så ska de vara ,köper du en prop av mig så ska den passa tills du är nöjd,fast oftas vet vi vad du ska ha för att du ska bli nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser