zippit 0 Postad 9 Oktober , 2009 Har hört att folk brukar säga att dom har en förbrukning på ca 1,5 - 2 l distansen om man kör V8 och 24 fot? Vad menar dom då att man skall köra i 5 knop eller 25 för få denna förbrukning. Om det är som jag misstänker att man behöver ha den högre hastigheten för att få denna förbrukning vad är då förbrukningrn vid den lägre hastigheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 9 Oktober , 2009 Man brukar säga att Marschfart är den hastighet som är mest effektivast/ekonomisk när det gäller fart. Du kommer längst per sjömil med minsta förbrukning. När du kör sakta tar det givetvis längre tid att komma fram och förbrukningen kan bli lika eller större beroende på båt. Ett exempel är när du kör en planande båt då är ju givetvis vattenmotståndet mindre och båten gör bättre fart och du kommer snabbare fram, kontra detta med samma båt halvplanande där vattenmotståndet är större och det tar längre tid att komma fram. Slutsatsen blir att du förmodligen får en större bränsleförbrukning med halvplanande fart. Sedan när det gäller förbrukning på motorer så är det givetvis väldigt olika, mindre, större, äldre, nyare, fabrikat mm. Men principen är det samma när det gäller marschfart. De flesta båtar med ursprungsmotorn har en manual där det står hur motorn skall köras, annars kan man alltid köra upp på fulla varvtal och därefter minska varvtalen med ca 300-400 varv så har man oftast en bra ekonomifart. Detta kan givetvis skillja från motor till motor. Obs bara mina erfarenheter. Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 11 Oktober , 2009 Hej! För att kunna ge några ips så behöver man veta om Du har en förgasar- eller insprutsmotor. Hur som helst, på en förgasar V8 finns två spjäll varav det ena öppnar med vackum, ju mer du drar på dess mer öppnar det spjället, medan första spjället är tvångsstyrt av gasreglaget. När andra spjället öppnar, oftast runt 3.000 varv, då börjar det gå åt soppa. Alltså bör man försöka att balansera propellerpitch, trimplan och marchfart så att man kan nå marschfart inom de ca 3.000 varven, innan andra spjället öppnar. Har man en flödesmätare, en sån betalar sig efter ett par tre tankningar, så kan man lätt se hur det står till med detta. Sen finns ju det gamla klassiska tipset, dra på full gå upp i plan och dra av en tredjedel på gasreglaget, inte så finkalibrerat kanske.......En förgasar V8 går oftast dyrast per mil i toppfart och lite över deplacementfart. Om du har en hyffsat modern insprutare MPI eller liknande, d.v.s 8 insprutsmunstycken på en V8, så får Du markant lägre förbrukning i de lägre fart- och varvtalsområdena upp till ca 3.400 varv, men vid fullfart återkommer slurpet ungefär som hos en förgasar motor. Skälet till den lägre förbrukningen är i huvudsak att motorn inte får mer bränsle än den behöver i de lägre varvområdena, t.ex. vid tomgång, jämfört med förgasarmotorn som egentligen endast får rätt bränslemängd vid fullgas. Ovanstående baserat på eget båtåkande med dubbla V8-or i fyra olika båtmodeller under ca 20 år, i huvudsak Crusader-maskiner. Så det är inte baserat på nån vetenskaplig undersökning, ni som nu tänker kapa mig jäms med däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser