Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
kingnick

Växellåda i båten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som har prövat sätta en växellåda i en båt?

Vad jag menar är att när väl båten gått upp i plan så går det ju så mycket lättare att det borde finnas möjlighet att lägga in tvåan så att man får ner motorvarvet och således också bränsleförbrukningen.

Tex att jag har en v8 (454) i min daycrusier som väger ca 1500kg och kopplar en tvåväxlad powerglide automatlåda med manuellt ventilhus mellan motorn och drevet (utan konverter) så borde jag kunna växla upp i fart utan att förlora drag och därmed vinna antingen högre toppfart eller lägre bränsleförbrukning.

Nu används ju inte växellådor så vitt jag vet någonstans i båtvärlden varken i tävlingsbåtar eller fritidsbåtar så att jag skulle vilja veta om det är någon av er som har provat med någon innovativ kombination eller är detta en stört omöjlig tanke?

Tacksam för feedback! Nicke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt tanken, med en form av dsg låda så att momentet inte tillfälligt försvinner. Kan de vara så att vinningen är för liten för att det ska vara värt de?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har funnits länge men man har löst det genom att ändra på propeller bladens stigning under gång istället.

För större båtar finns ju KaMeWa numera Rolls Royce propellrar som man kan ändra stigningen på men en annan typ är ju Gori propellern för tex segelbåtar där man kan ändra stigningen genom att manövrera gas/backslag för att lägga i overdrive.

Så tankarna finns men man har löst det på andra sätt än med växellåda.

tp://www.gori-propeller.dk/index.asp?ID=88

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry såg inte det andra svaret som var nästan likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tavla för Volvo men när Audi tog över den och utvecklade sin multitronic-låda blev det kanon. Istället för volvos gummiband så satte dom ett stålband.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blev inte kanon, den har en fördröning vid start från stillastående, kräver ett opassande fiskande med gaspedalen för att hitta bäst moment och går dessutom sönder.

Den kom -01, och försvann igen till förmån till DSG lådan eller nåt liknande.

Jag hade den i en A4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag hade den i en A6, jag tyckte den var kanon.

Men nu när du säger det så fick jag den faktiskt utbytt efter 3 månader.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmar har eller har haft en 2-växlad låda mellan motor och drev/backslag för några år sedan. Tanken var att snabbt komma upp i plan för att sedan växla upp när det går lättare. Om den finns kvar vet jag inte, men jag vet att priset för lådan var högt ca 100000:- tror jag. Inget nytt under solen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en rallylåda där du snabbt kan gå upp på tvåan innan båten ramlar ner från plan så kanske det funkar.

/jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får inte vara så stor skillnad på växlarna om det ska vara en stegad låda, då tror jag antingen att motorn sackar eller propellern tappar greppet.
lådan utsätts dessutom för kanska stora krafter mot vad de gör i en normal bil!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt så väljer man ju propeller så att man får ut max fart vid ett varvtal som ligger inom vad motortillverkaren rekommenderar så finns knappast ngn vinst att göra där vid ev växellådsinstallation. Det som skulle kunna vinnas är att få en utväxling som ger snabbare acc upp till planning och samtidigt mer ork vid högre belastning än vanligt. Annars fungerar ju vattnet som en bra momentomvandlare.... dvs mkt slir i början för att vid högre fart greppa ganska så bra!

 

Växellåda kan väl bara motiveras i de fall man har en motor med en vridmomentkurva som har en puckel en bra bit upp i varv så att ork ej finns för att ens komma upp i plan.

Kanske också att man skulle kunna tänka sig att ha en lägre utväxling som enbart används vid marschfart för att få ned motorvarvet och nå en ngt bättre bränsleekonomi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långt bak i minnet finns det något om någon utombordare med 2 växlar framåt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crecent drive 45, hade om jag kommer ihåg rätt, 2växlad låda.

Originell med dragande propp.post-52966-0-54717000-1420722797.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns gott om kraftreserv i 454:an, så skulle väl en  propeller med högre stigning vara ett mer ekonomiskt alternativ än en växellåda. Växellådan värms troligen också upp en del vid nära fullgasbelastning och vridet från 454 kubiktum, så vinsten går nog till största delen upp i värme.

Motorn skulle ju också hamna en bra bit, kanske 60 cm framåt i båten, på gott och ont.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i princip kan du ju reglera det där med gasen, när du väl är uppe på plan drar du av på gasen och då håller motorn fart även om varvtalet sjunker. samtidigt som motorn har ett högre varvtal än med samma gaspådrag under acceleration.

Redigerad av Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att ViB eller Båtnytt provkörde en Segmo 30 för några år sedan som hade 2-växlad låda.

Har inte riktigt koll på anledningen till att det inte blivit någon succé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare större backslag till stora dieslar har optimerats för planade fart till den grad att de går för snabbt på tomgång.

Vilket smarta hen har löst med slir funktion.

En typ av hydralisk rem-Johan.Ända till man slår av denna funktion och lock-upen låser som överväxeln på en 700 låda.(us grabbarna vet att detta är en GM låda)

 

Detta har gjort att man kan ha proppelrar med hög stigning,och ändå få ner farten i hamn.

 

 

Så om jag fattat detta rätt......

 

 

Vid låg fart,slip i backslag+i vattnet(propp)

Vid acceleration slip i vattnet

Vid planande fart skall det lira utan slip eller väldigt lite sådan om det är rätt optimerat.

(i vattnet finns alltid viss slip,AFAIK)

 

Så på sätt och vis finns det växlar på planade båtar/skepp.

 

 

Detta är hur jag förstått det hela utan att äga en av dessa monster :lol:

 

 

Om jag har missförstått delar av dessa förklaringar jag gett, så rätta dem gärna.

 

 

I am ready.....! :rolleyes:

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den tvåväxlade Powergliden har bevisligen använts i båtar. Googla på "powerglide boat transmission", se och lär :-) Powergliden, liksom de flesta automatlådor är ju ena baddare på att avge spillvärme när de belastas så en egen pump och värmeväxlare är väl ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...