Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
amhult

Måla om båten

Rekommendera Poster

hejsan

Tänkte jag skulle måla om båten. man måste ju slipa upp ytan men där man går är ju ytan rugglig halkskydd hur skall man slipa den ytan så färgen fastnar???  hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter rekommendation av stället där jag köpte min färg för ommålning så slipade jag halkskyddsområdena med rostfri stålborste. Ibland lade jag scotch Brite under stålborsten för att få rätt slipeffekt, samt Double Coat-avfettning. Färgen jag använde heter Double Coat och köptes på www.de-ijssel-coatings.se  Jag valde en ljusgrå kulör med matt finsh på halkskyddsytorna, och i färgen blandade jag Anti Slip ett fint halkskyddspulver. Jag upplevde att färgen fäste perfekt med detta sätt och resultatet blev grymt bra. Innan jag målade halkskyddet målade jag alla högblanka ytor vitt. Jag målade då 1 cm in på det slipade halkskyddsområdet. Sen var det enkelt att maskera upp halkskyddsområdena på den nymålade blanka ytan. Man ska alltså inte göra tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som billackerare skulle jag rekomendera dig att gå till en lackfirma och be att få köpa några scotch-brite(Suddar), gärna de lila. Med dessa kommer det gå alderless utmärkt att slipa denna yta. Glad

MVH Ted

post-10012733-1394236216,3497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...