Torparn61 3 Postad 8 Oktober , 2009 Hej! Har en fråga till de som provat eller känner till. Har skaffat 2 navigationsprogram, det är Fugawi samt SeaClear II. Har inte använt dem i båten ännu, den kommer om ett par veckor. Har kartor till bägge programmen. Har varit inne och torrkört lite med dem, har väl själv en favorit, men skulle vara intressant att höra vad andra tycker. Så Ni som vet eller har använt, får gärna lämna sina synpunkter. Och som sagt, jag har möjligen varit inne 1 timme i varje program, så min kunskap om dem är inget att skryta med. Har läst lite, bl.a. att det går att ansluta en GPS, Vindmätare och några fler tillbehör. Vilka tillbehör är nödvändiga att ansluta? Har säkert fler frågor när jag väl kommer igång, men dem tar vi då. Mvh Tomas Senast ändrad av Torparn61 | 08 oktober 2009 | 23:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Oktober , 2009 Seaclear är enklare att köra än Fugawi. Har bla. kört Seaclear i 12 år se länkarna http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=272486&highlight=grid http://forum.hamnen.se/navigation-och-sjoevett/16158-jaemfoerelse-mellan-digitala-sjoekort.html http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6476 http://forum.hamnen.se/navigation-och-sjoevett/1403-det-baesta-navigation-program.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Oktober , 2009 Har använt SeaClear sen 2004 och fick Fugawi installerad av min svärson året efter. Om det beror på att SeaClear är lättare att använda eller om det beror på mitt tekniska ointresse, så kom jag aldrig på finessen med Fugawi. Jag tyckte bara det var krångligt och har aldrig använt det i verkligheten. Nu är jag långt ifrån en sån Guru inom området som Lasse_L och kanske inte speciellt intreserad att testa något annat om det jag har fungerar tillfredställande. För mig fungerar SeaClear perfekt, och fyller helt de behov jag har. Det fungerade ju utmärkt att segla enbart med papperssjökort, transportör och passare. Och så kompass och logg förstås. Utrustning för denna utmärkta navigationsmetod finns ju naturligtvis alltid med i båten. Datorn är ju egentligen bara ett komplement, men i ärlighetens namn använder jag nog inte nån annan metod för navigering mer än när datorn krånglar - och det gör den. Under sommaren har den nya datorn med Vista lagt av tre gånger under pågående segling. 1. låst sig pga en uppdatering. 2. Slutat fungera pga att jag sabbat kontakten till spänningsmatningen. 3. Stängt av sig pga att det kom en uppdatering. Hade det mobila internettet på och såg inte meddelandet om att datorn skulle starta om. Vid 1. ocn 3. Gick jag utanför markerade farleder (som jag ofta gör) och inne mellan grynnor. Vid 3. fick jag dessutom samtidigt ett åskväder med karftig vind och ösregn över mig. Får man dimma på sig med kraftigt nedsatt sikt eller pga tex regn är det fantastiskt att ändå kunna ta sig fram om än med stor försiktighet. Den svaga länken är datorerna. Tidigare har jag kört med gamla utrangerade datorer (av åldersskäl). På en la hårddisken av efter segling i mycket hårt väder 2005. De övriga två kan nog inte skyllas på båtlivet. Tappad i golvet i hemmet respektive glappkontakt i uttaget till spänningsmatningen. Absolut nödvändigt är ju att ansluta någon form av GPS. Det är ju därifrån navigationsprogramet får possitionsuppgifterna. Har tidigare använt min handburna GPS Garmin 76 (tror jag den hette) Försökte vid nåt tillfälle ansluta en GPS-puck, inköpt hos Claes Olsson när den handburna GPS;en krånglade (visade sig vara en störning pga ett elfel), Jag kunde aldrig få den pucken att fungera pga inga administratörsrättigheter på datorn. Min nya dator kör jag med en GPS-puck och det har fungerat klockrent från början. Har dessutom två handburna GPS;er Har en, för mig, ny båt med två styrplatser, där datorn är svår att placera. Funderar på att skaffa en plotter - åtminstone till den utvändiga styrplatsen. tommy Senast ändrad av toaen | 09 oktober 2009 | 09:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 9 Oktober , 2009 Instämmer med f.g talare, bara en sak som jag saknar på SeaClear och det är -möjlighet att få kurs upp vid vissa tillfällen. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captn 1 Postad 9 Oktober , 2009 Hej Jag kör på Transas GPS Pro, från handelsflottan. Täcker hela världen om jag nu nån gång skulle ta fritidsbåten dit. Inte freeware men mkt bra program. Dock lite omständigt att torrköra utan gps-dongel. Släng iväg ett mail om ni är intresserade... Mvh J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Oktober , 2009 Har alltid tidigare kört Det Levande Sjökortet, men inför semestern i nu i somras (som skulle bli Danmark runt) behövde jag uppdatera/skaffa kort jag inte hade tidigare. Valet blev kort från tyska NV Verlag, paket med både papperskort och elektroniska inklusive programvaran Chart Navigator Light. För mig och mitt behov funkade paketet perfekt (tyckte att programmet var till och med bättre än DLS). Riktiga papperskort & gratis elektoniska, plus vettiga hamnguider i bokform, allt i samma paket, funkade perfekt för mig utan missöden ( 600 NM körda under 22 dagar) Göteborg -Halmstad-Höganäs-Ven-Köpenhamn- Kaerrebicksminde-Samsö-Grenå-Bönnerup-Läsö-Skagen-Göteborg. Senast ändrad av Gunnar_ | 09 oktober 2009 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fagring 0 Postad 15 December , 2009 Hej, tänkte hänga på den här tråden med en fråga. Jag har i många år haft SeaClear med rastrerade papperkort, som jag köpte av Soltek för snart 10 år sedan. Funkar jättebra men blir svårläst (sotigt) när man dimmar ner på natten. Har bestämt mig för att prova vektoriserade kort och ett lite mer avancerat program. AIS-visning är ett krav. Om databasen för svenska sjökort som hanteras av Sjöfartsverket är i S-57 standard; kanske det vore klokt att köpa dessa kort och ett program som klarar denna standard. Fugawi klarar detta men är ett program som jag hört många tycker är rätt komplicerat och oöverskådligt. Har någon egen erfarenhet av annat navigationsprogram som är lätt att använda och som klarar sjökortsstandarden S-57? mvh// Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 December , 2009 Varför inte behålla Seaclear och uppdatera med nya BSBkort från Soltek. De nyare BSBkorten håller bättre kvalite än de äldre, ladda ner demokort och kolla Seaclear klarar AIS galant och har marknadens förnämaste nattsänkning. Du kan i Verktyg/Egenskaper/Övrigt ändra bilden i 3 olika steg. Skriver du ett minustecken - framför nattsänkningsgraden så inverteras färgerna. Visst är S-57 bra men det kostar. Upplever du bilden sotig kan det bero på att din skärm lyser för mycket. Detta är ett problem, att inte skärmarna kan bli svarta, har provat några stycken innan jag hittade svart skärm. Själv kör jag TIKInavigator som bla har en Prediktor funktion. Alla rörliga AIS mål och egen båt simmuleras var de finns efter 2-10 minuter. Samt Nobeltec med radaroverlay. http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773940 Demo kort BSB http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 15 December , 2009 Har tidigare använt Fugawi med PocketPC och Bluetooth ansluten GPS puck. Var inte nöjd med det, tappade ofta kommunikationen mellan PocketPC och GPS:en vilket ledde till att allt låste sig och man fick starta om. Jag tyckte det var för mycket meck och pyssel för att hålla det igång. Ersattde med Garmin plotter sedan dess (några olika genom åren) och de har fungerat klockrent. Har även använt Magellan Crossover (kombinerad bil & båt GPS) till sjöss men var inte överförtjust. Mitt råd blir att satsa på en riktig plotter. Senast ändrad av Flipp760 | 15 december 2009 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 15 December , 2009 Det låter som du borde stänga av alla automatiska uppdateringar av windows och andra eventuella program. Ingen höjdare att datorn lever sitt eget liv när man som bäst behöver den till annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 December , 2009 Jo det låter ju bra men det är en väldig skillnad mellan att vilja och att kunna. Tyvärr är jag en gammal stofil som i grunden är ganska teknikfientlig. Kanske pga att jag inte har förmågan och kanke heller inte viljan, att sätta mig in i alla inovationer som hela tiden påtvingas en, bara för att den galmla inte inte längre fungerar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 December , 2009 http://sourceforge.net/projects/opencpn/ Tar både BSB, s-57 och om jag inte minns fel, även s-63. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
durksvin 0 Postad 16 December , 2009 Om du ändå känner för att testa någon gång, prova att göra så här. Borde funka på olika windows versioner: 1. Öppna kontrollpanelen 2. Klicka på automatiska uppdateringar 3. markera inaktivera automatiska uppdateringar 4. klicka ok klart. du kan ändå uppdatera windows senare när det passar dig. Förlåt att jag hamnade OT i tråden. Jag har hört många som använder GPS puck (m sladd) till laptopen och fått det att funka bra. Trådlöst/bluetooth kanske är mindre pålitligt än traditionell sladd. Senast ändrad av durksvin | 16 december 2009 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 16 December , 2009 OpenCPN. Alltid lär man sej något nytt genom att prova andra programm. Kört det på bänk med AIS och BSBkort, skall efter julen köra det live. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fagring 0 Postad 26 December , 2009 Tack till Lasse-L för bra tips om minustecken framför... Funkar faktiskt riktigt bra. Lite genant att ha använt Seaclear i alla år utan att veta om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 26 December , 2009 Man kan oxå ändra ljusstyrkan på de 3 knapparna, men det visst du väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser