Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
75magnus

Vatten i drevet?

Rekommendera Poster

Har en fråga ni kanske kan hjälpa mig med.   Jag tappade ur lite olja ur mitt 280 drev och tycker oljan ser lite lurig ut. Jag bytte oljan i våras och har kört över sommaren med den. Den gamla oljan så ok ut i våras men jag tappade ur den i ett blått kärl och tittade inte så noga på den som nu. Den var inte grå eller vit då iaf.   Oljan är VP orginal för min motor (aq145) som jag har i drevet.   Jag tappade ur några centiliter i en plastmugg och oljan har ändrat färg till blå-grön vid första anblicken. Håller jag oljan mot en lampa så är den orange-brun eller bärnstensfärgad eller nåt åt det hållet. Den har helt klart en annan färg nu än när jag hällde i den. Det är inga skiftningar i den utan den har samma färg.   Det jag misstänker är förstås vatteninträngning ,men jag är osäker.   Jag testade ställa oljan i frysen några timmar och tänkte jag kunde se om eventuella vattenpartiklar skulle frysa... Såg ingen skillnad, samma färg ,inga skiftningar. den var förstås mer trögflytande. Ställde även in lite ny olja och de båda fick samma tröghet.   Om det kommer vatten i drevet blir då oljan grå-vit eller kan den bli som jag beskrev ovan?   Kan man mäta vattenhalten på något sätt?   Tror ni att mitt frystest kan bevisa något ?     /Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i mina ögon måste du ha någon form av problem för inte ska väl drevolja ändra färg på det viset?! kan tänka mig att det ska bli något mörkare efter en säsong men den ska lukta olja ... jag skulle gå vidare till någon som vet och visa upp hur det ser ut ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man brukar se det på hur klar oljan är. Grumlig innebär någon typ av vatteninblandning. Är det mycket vatten blir det som en vit- eller ljusaktig blandning i oljan.

Växellådsolja...eller drevolja ska vara helt klar och genomskinlig. Volvos syntetiska ska vara gul eller bärnstensfärgad, och helt klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän till mig håller på med ett mycket intressant projekt. För 3 år sedan tog han upp sin båt och skulle göra den vanliga oljebytarservice på drevet av modell VP DPS drev.

Det var ingen rolig syn han fann, vatten i oljan. En majonäs färgad ton = vatten i oljan. Panik! Han började leta efter ett helt nytt drev alternativt hitta någon som kan packa om det och eventuellt kontrollera det. Hur som helst slutade det med ett nytt importerat drev från USA.

Grejerna väl hemma så tänkte han, jag skall kolla hur länge detta drev håller och utan missljud. Denna sommar var han inne på sin 3:e säsong med detta drev, med ordenlig majonäs färg varje höst. Och drevet fungerar fortfarande klockrent. inga missljud, inga konstiga växlingar.

Men nu åkte det av då han inte våga åka långa sträckor pågrund av att det kan rasa. Lite synd då det skulle vara kul och se hur länge det skulle hålla...

Mvh
Kristian  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte i första hand smörjförmågan som man oroar sig för om man har vatten i drevet...utan frostsprängningar om det står med vatten i drevet över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara packa om det? Delarna är ju inte så dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur han tänker. Men nog skulle jag oroa mig för smörjförmågan. Om man bara var rädd för frostsprängningen så är det ju bara byta olja varje höst vid upptagning för att slippa det bekymret?

Ompackning... det var det jag frågade om, ville köpa hans trasiga drev. Men enligt honom vill ingen ta i drevet för mindre än 20.000 så fick han tag i drev i USA för antagligen samma pengar? Vågade inte fråga han..

Han kommer säkert skriva om denna historia då jag berättade om maringuiden och denna tråd. Se om gossen dyker upp här som medlem snart?

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 lakan? Det låter fruktansvärt dyrt för enbart en ompackning:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

20.000 lät jäkligt dyrt för att packa om drevet. Polarn ska lämna sitt nu i vinter, och det skulle kosta ca 2000:-. Jag lämnade iväg mitt förra vintern för att byta underhus och packa om resten. Hadde nytt/beg underhus själv som jag lämnade med. Gick på typ 4000:- inkl en axel som han fick byta för ca 1700:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...