ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 Tog upp båten i fredags, misstänkte beväxning under, hade uppe den 3 augusti och blåste rent med högtryck plus våtslip. Målad med International Trilux hård västkustfärg. Se bilderna. Blir så j-a trött. Tog 3 timmar att handskrapa loss dom med en bilskrapa plus några timmar för motorfästet, skrapa plus saltsyra. Båten legat i Göteborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 Motorfästet....notera blåmusselodlingen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 För stora bilder...nu då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 Motorfästet...med musselodling... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke_Skane 0 Postad 8 Oktober , 2009 Fick du sämre toppfart och om i så fall hur mycket i % (ca). mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Oktober , 2009 jag målade med hempel basic och klarade mig mycket bättre än dig, spolade bara av med högtryck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 Lite sämre.....20 kn istället för 36-38 kn. //Ulf Senast ändrad av ulfa | 08 oktober 2009 | 22:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 8 Oktober , 2009 Vad kör du i för fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 8 Oktober , 2009 Ojoj, ser inte vackert ut och knappast ekonomiskt. Vi är många på västkusten som har problem med havstulpaner, botten brukar klara sig hyfsat men drevet är det värre med. Kör med Mille Extra som jag är relativt nöjd med. När det gäller drevet så kan man alltid trä på en svart sop påse, då växer det garanterat ingenting på drevet. Kan vara lite småbökigt beroende på båt (bada) men absolut värt jobbet om båten inte körs på en längre tid. Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 Oktober , 2009 Har ni ingen information om när havstulpanerna sätter sig i ert område. Vi kan kolla på nätet när det är fara här i stockholmsområdet och skrubba bort dom innan dom bildar ska och sätter sig fast. Det brukar vara en bit in i augusti. Ni har kanske mer kontinuerlig attacker på västkusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 9 Oktober , 2009 Ja, hur stor skillnad är det på ost- och västkust när det gäller tulpaner? Första året med vår båt hade jag ingen färg på dreven. På hösten såg de ut som din båt. Tog flera timmar att få bort ur alla skrymslen och vrår. Både med skrapa och saltsyra (frääs..) Nu kör vi med Hempels Mille light på botten och hempels drevfärg på dreven. Mycket få havstulpaner på hösten. Och då har ändå båten legat pinsamt stilla hela sommaren (vi fick en bäbis i huset i februari, och andra halvan känner sig inte så trygg på sjön med en liten). Vi ligger i en vik på Blidö. Senast ändrad av FredrikB | 09 oktober 2009 | 08:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Oktober , 2009 Har tidigare använt Mille Extra kopparbaserad självpolerande bottenfärg men hade då en båt som gick i lägre fart, max 20 knop. En fråga till er andra med snabba båtar; Sitter självpolerande färg kvar om man har marchfart 25 knop och toppar ibland med 35 knop? Någon som har en snabb båt som målat med självpolerande och har sett om den sitter kvar? Börjar fundera om inte den har större effekt än en hård bottenfärg. Trailar bara inför sjösättning och upptagning. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Oktober , 2009 Alltså den sitter kvar, men om du inte kör under de 2 veckor (iaf på ostkusten) som tulpaneran sätter sig så spelar det ingen roll. Det finns ju polerande färg för upp till X-knop. Alltså olika för olika farter. För mig blir det iaf koppar i färgen. Funkar inte att tappa 10 knop trots tvättande av botten i aug, iaf så mycket jag kom åt från stranden. Den polerande färgen lär ju inte heller vara så nyttig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Oktober , 2009 Använde i år International Trilux kopparbaserad hård bottenfärg....resultat enligt bilderna ovan. Inte imponerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 9 Oktober , 2009 Hur menar du? Om du inte kör under de två veckor som de sätter sig så får man tulpaner oavsett vad man har för färg? Eller? Så är det inte för mig iaf.. Jag har haft Mille light både på denna och förra båten. Vi ligger nästan alltid på runt 23-24 knop, nu och då. Aldrig haft problem med att den inte sitter kvar. Och då körde vi ganska mycket med gamla båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Oktober , 2009 Jag har Mille Light och fick en hel del tulpaner. Har iofs kört en hel del i sommar så jag vet inte om färglagret var för tunt. Iaf, självpolerande med koppar blir det nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 9 Oktober , 2009 Har haft International Cruiser i år och är nöjd. Det var några enstaka tulpaner när jag tog upp för 2 veckor sedan. Har båten i GBG och brukar ligga på 20-22knop, max är vid 30knop. Tyvärr hade jag inte målat ngt på utombodaren så där blev det till att skrapa. Det får bli Prop-och-Drev till nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 9 Oktober , 2009 Jag ligger på ca 23-25 knop vanligtvis och färgen sitter kvar hela säsongen förutom viss bortpolerat. Hade uppe båten första veckan i september för bottenspolning och då hade jag inte något nämnvärt med havstulpaner, däremot såg inte drevet vackert ut eftersom jag avstått från säcken i år. I Norge skall det visst finnas lite bättre grejer för drevet, ska kolla upp det nästa gång jag åker upp. Vet ej hur det är miljömässigt ? Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 Oktober , 2009 Mälarn är inte helt fel , kan jag tycka nu :-) Omålat ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 9 Oktober , 2009 Ja med viss avund... men skärgården i göteborg och bohuslän är heller inte helt fel förutom dessa eländes havstulpaner som vi inte har något bot mot än så länge. Men forskning pågår. Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 10 Oktober , 2009 Enda botet är fartygs färg eller att få båten upp från vattnet när den inte används..Den som hittar på nån färg som godkänns överallt och även för aluminium och håller tulpaner och annat elände borta får min största respekt.. Senast ändrad av Mark77 | 10 oktober 2009 | 12:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hur är tulpanerna när de blommar är de fina /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 31 Augusti , 2010 Jag läste att tulpanäcklen dör i sötvatten, frågan är hur fort? Jag håller till på Öckerö på växtkusten och en daxutflykt upp i Göta älv skulle vara extra trevlig om man visste att dom små asen dog. Frågan är om några timmar räcker eller om det krävs typ en vecka eller så. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vinden 0 Postad 31 Augusti , 2010 Ja det hade ju varit en bra idé, speciellt om man kommer hem utan då. Jag har ingen aning men jag skulle kunna tro att det ändå tar ett tag och inte bara några timmar, eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 31 Augusti , 2010 Följde mitt recept om lite kopparpulver i den polerande färgen och inga snäckor under båten iår. En hel del på motorfäste och ekolodsgivare men det kan jag leva med. Blir samma visa nästa år. Ett lager färg med kopparpulver å sen ett lager färg utanpå det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 31 Augusti , 2010 Jag hade tidigare en båt med tulpaner på och vi åker i mälaren men tulpanerna satt kvar efter att vi haft båten ett par år, dem kanske dör men dem ramlar inte av i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 31 Augusti , 2010 Min leverantör av polerprodukter har tagit fram ett medel som tydligen ska lossa tulpanerna helt....inte fått det än men återkommer med resultatet! Själv körde jag med eget recept iår.......växer inte ens på grannens båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrinker 0 Postad 31 Augusti , 2010 Ni skulle gärna få emaila era 'recept' mig! samt vilken bottenfärg ni använder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qsecofr 0 Postad 31 Augusti , 2010 Jag kör med Hempel Mille Extra, två strykningar är ett måste. Har i båten från maj till sep på västkusten lite söder om gbg. Har i stort sett inga tulpaner under båten, lite slem och så längs vattenlinjen bara. kan verkligen rekommendera den färgen om man har båten i ett utsatt vatten´ . /qsec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 31 Augusti , 2010 Ganska okay men jag föredrar den landbaserade sorten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser