Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
metamera

Johnsson sea horse

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte båt med en 35 hk Johnsson från sent 70-tal i sommar. Motorn fungerar förvånansvärt bra men när jag tog upp båten i helgen upptäckte jag att motorn saknar anod eller offernod. Drev och propeller är ganska fina men en del färgsläpp förekommer. Det finns inga rester eller skruvhål som talar för att det suttit någon fastskruvad på motorn. Båten har troligen aldrig gått i saltvatten och kommer nog inte att göra det i framtiden heller.

Min fråga är: Sitter anoden möjligen runt propelleraxeln på denna modell eller saknas den helt enkelt. I så fall bör jag montera en till nästa sommar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

denna motor har ej någon anode ,du kan sätta dit en på kavitationsplattan  alltså plattan ovanför propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, borrar man fast den då eller? och är det viktigt att det inte är färg emellan. Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du gängar i kavitationsplattan och drar skruv där så får du kontakt med godset och anoden på så sätt men om du bara borrar hål och drar bult med mutter så ska du ha metall mot metall och ingen färg emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...