Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Ormen_Lange

Fukt under mastfoten

Rekommendera Poster

Upptäcke i slutet på säsongen att mitt rufftak gav efter lite när jag satte riggen för något hårdare än 0-4 m/s, funderade inte så mycket mer på det då men när jag tog upp fick jag för mig att jag skulle borra upp under mastfoten innifrån och som jag misstänkte kom det ut fuktiga borrspån. Nästa åtgärd blev att ta fram kapen och öppna ett hål under mastfoten efter att jag tagit bort den. Som jag trodde hittade jag en sur bit plywood som var alldeles mjuk, jag högg ur den tillsammans med en del vattensjukt spackel och det håller på att torka nu.

Till mina undringar: Varför valde tillverkaren att lägga en bitt plywood där, varför inte plasta upp alltihop? Finns det ngt logiskt svar på detta eller är den bara dumsnålhet? Har det ngt att göra med komprissionen? Fattade dom inte hur viktigt det var att det blir helt tätt när det finns obehandlat trä där? Båten är från 86.

Kan jag bara bygga på med polyester och hackad matta (ca 20mm tjockt) eller måste jag tänka på ngt mer? Klarar det lasterna, jag vill ju ha ett alldeles stumt rufftak som klarar lasterna utan att svikta.

 

Hoppas ngn vet nått// Ormen i paradiset =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däcket är ju två tunna glasfiberarmerade plastskikt med något isolerande emellan. Balsa eller divinycell. Då tycker båtbyggaren att kryssfanér hållfasthetsmässigt är en förbättring jämfört med de andra två varianterna.

Givetvis hade det varit bättre med homogen plast just i det området som ska ta upp lasten från en förspänd mast som ju kan bli flera hundra kilo. Men det var ju inte tänkt att vattnet skulle ta sig in. Men det har många båtägare märkt. Knarrande, sviktande däck finns ibland på äldre båtar.

Men nu har du möjlighet att plasta igen hålet homogent med glasfiber och polyester. Passa på och låt däcket torka under vintern och några soliga vårdagar. Det verkar ju lite blött nu.

Du har ingen större risk att misslyckas med plastjobbet då det ju egentligen bara ska bli ett hårt underlag för mastfoten och inte se allför fult ut. Planera hur det kommer att se ut, skyddstejpa och maskera av så du inte slaskar på sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om ditt problem, tråkigt när sånt händer på våren o seglingen blir lidande...Men det är nog inte ett helt ovanligt problem som drabbar dom flesta alla vet inte om det bara. Mitt liknar det ganska mycket men hade bara omkring 12mm plywood under plasten, tänkte plasta allt i en smäll, men vad är exotermvärme, för en som inte är så insatt i alla termer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När polyestern härdar bildas värme. Ju mer härdare desto mer värme. Ju tjockare desto mer värme ävenså.

Plastar man då tjockt så kan man ta mindre härdare eller plasta i omgångar med härdning och avsvalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För din info blev det flera skivor teakplywood som sänktes ned en efter en i epoxy tills det var uppbyggt till ett par mm under ursprungshöjden. Resten laminerades upp med epoxy och matta.
Som lock blev det en 10 mm tjock aluminiumplatta som klämdes fast mellan däck och mastfoten. Mastforten bultades fast igen, fast nu borrade jag upp bulthålen till ordentlig överdimension och fyllde hålen med epoxy. När epoxyn härdat borrade jag igen, den här gången till rätt dimension. På det viset löper alla bultar i 'epoxytunnlar' och ett nytt läckage når aldig träet utan rinner igenom och kommer ut som takdropp på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...