Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Northtorp

Är batteriet slut.

Rekommendera Poster

Hej.

Nu ligger båten på land och batterierna i garaget. Min fråga är, några batterier tappar ganska mycket i spänning efter att jag laddat upp dom med en modern CTEK-laddare. Direkt efter att laddaren tagits bort är spänningen 13,20 volt. Men efter ett dygn är den nere i ca 12,60 volt! OBS ingen förbrukare har varit ansluten. Är detta ett tecken på att jag måste öppna plånboken till våren?

Två andra batterier hade missköts av den förra ägaren och hade en mycket låg syranivå, jag fick börja med att fylla i 2liter batterivatten. Är dessa två också körda eller kommer dom att fungera?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen får du öppna plånboken.

Det brukar inte vara något vidare med batterier med låg syranivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tabellen kanske kan vara behjälplig? Mvh Essox

Laddningstillstånd 12Volts batteri Volt per cell

100% 12,7 2,12

90% 12,5 2,08

80% 12,42 2,07

70% 12,32 2,05

60% 12,20 2,03

50% 12,06 2,01

40% 11,90 1,98

30% 11,75 1,96

20% 11,58 1,93

10% 11,31 1,89

0% 10,50 1,75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två andra batterier hade missköts av den förra ägaren och hade en mycket låg syranivå, jag fick börja med att fylla i 2liter batterivatten. Är dessa två också körda eller kommer dom att fungera?

Att köra med låg syranivå är inte bra, indikerar slarvig tidigare ägare, risk att de har gått så ganska länge.

För att undvika att bli förbannad i en mörk ruff första utflyktskvällen nästa sommar så skulle jag byta batterier. Batterier går ju oftast inte sönder helt utan, som du märker, håller laddningen sämre och sämre. Man byter när irritationen över dålig kapacitet är större än irritationen över hålet i plånboken. Olika gräns för olika individer. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,60 V efter ett dygn så är nog batteriet kass.

Du kan om du vill göra ett belastningsprov med något som drar ström. Vet du effektförbrukningen i W på t.ex lampan så kan du räkna ut vad strömmen blir. 12W lampa och 12V batteri blir 1A.

Har du t.ex en strålkastarlampa till en bil så är den kanske på 55W dvs ungefär 5A

Lyser lampan i en timme har du förbrukat 5 Ah.

Den bör lysa i 8-10 timmar för att det ska vara nån idé att bära ner batteriet i båten.

10 timmar 5A är 50 Ah vilket man får vara nöjd med från ett inte helt nytt batteri på 75Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En smula off topic, men....

Egentligen vill jag bara slå ett litet slag för återbruk framför återvinning, och påpeka att hamnarnas batteriåtervinnings-stationer ofta innehåller relativt nya och antagligen rätt hyfsade batterier...

Rota i soporna, tänker nog många nu, där går väl ändå gränsen?
(Frågeställaren har nog ett genuint behov av ett prima startbatteri, så det följande är alltså mer allmänt riktat.)

...Nja, sopor och sopor, det hela beror nog på behovet av absolut pålitlig ström för start, samt båtägarens teknik o miljöintresse, förvaringsplats ombord mm. Och antagligen tid och kunskap, plus lite tur att hitta rätt skrotbatteri.

Den som har lite tunn plånbok, och en liten båt med startvev/ ryckstart, och som dessutom bara har behov av läslampa, lanternor lite sporadiskt, kan antagligen klara sig bra med enbart upphittade batterier?

Många behöver nog mao aldrig köpa ett nytt batteri - är min tes - ifall stuvplats för ett eller två lovande o uppladdade fynd finns. Kanske rentav som nyttig barlast?

Det slängs säkert månget bra batteri i förtid av dem som kräver absolut pålitlighet utan att ha kunskap eller ekonomiska orsaker att tveka? 

Själv har jag för övrigt hittat ett prima 70 Ah-batteri, tillfälligt norpat under ett litet kul vindgenerator-experiment. Det var f.ö. så bra att jag inte nämtns slänga det, så det har tyvärr blivit stående utan att göra nytta. 

Hursomhelst, sedan dess använder jag dessutom blybatterier ur återvinningen ohämmat som presennings-vikt under vinterupplägget, eftersom vattendunkar - eller deras skruvlock - gärna får fötter och försvinner. Batteriet återförs därefter pliktskyldigast varje vår, till återvinnings-industrins fromma.

Detta är alltså en klart miljöförbättrande gärning som jag är stolt över att utföra. Återbruk är ju, som sagt, alltid bättre miljömässigt än återvinning. Någon däremot...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...