Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
PCP-Roger

Biltemas "oljepump"????!!!!

Rekommendera Poster

Det där om att det skulle vara mindre olja i 41-an än vad VP anger - jag använde röret som är avsett att tömma motorn med och tyckte att mängden olja jag fick ut var liten ( ca 8 l ), stoppade då ner sugröret i oljestickshålet och fick då ut ytterligare ca.3 l, totalt alltså 11 l ungefär vad VP anger som oljemängd.

Någon mer som observerat detta, eller är det röret på just min motor som slutar för långt upp i sumpen???

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också Biltemas elektriska pump för några år sedan för att byta olja på bilen. Kom nästan ingen olja alls, trots att jag kört ned pipen i botten av tråget. Bilen var varmkörd innan. Började fundera på om det satt något som hindrade pumpan från att suga nere i tråget, så jag satte pipen i en fylld oljeflaska med samma resultat. Dvs, bara några droppar pumpades ur.

Om pumpen omedelbart förstörs av att gå torr, hur sjutton gör man då på slutet när oljan i tråget börjar sina? Dvs, när oljan har pumpats ur. Den måste ju tåla att gå torr en stund i alla fall.

Jag lossade hur som helst pluggen i tråget och lät oljan strömma ut på normalt sätt. Jag lämnade tillbaks pumpen och fick tillbaks pengarna. Sedan dess har jag aldrig använt någon pump.

Ojämn kvalitet på deras pumpar kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sög ut ca 7,5 liter olja (av ca 8 liter totalt i motorn) förra helgen. utan problem, snabbt gick det också. Med biltemas elektriska oljebytare. Har tidigare år använt manuell pump men detta var smidigare. Jag är alltså nöjd och kommer fortsätta med den pumpen.

Senast ändrad av larban | 09 oktober 2009 | 10:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en KAD43 som ska ha 11 liter oljevolym. Tömmer via oljestickshålet.

Har inte exakt koll på hur mycket jag får ut, men fyller på strax under 10 liter.

Glöm inte att du har ett fullt oljefilter också, som räknas in i oljemängden. Det har väl drygt en halvliter eller nåt i sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man kommer till slutet är pumpen till skillnad från första gången rätt fuktig och oljig inuti. Då verkar det gå bra. Det är första gången när pumpen är snustorr som det skiter sig - gjorde så för mig och verkar ha gjort det för flera.

För dem som fått pumpen att funka första gången eller fyllt i olja i den före start så verkar den ju ha fungerat sedan också. I alla fall bättre. Bara en teori, men inte helt orimlig.

Senast ändrad av IngemarE | 09 oktober 2009 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte hålla mig...köpte en sådan idag på vägen hem från jobbet, rapporterar senare hur det gick!

Skall inte ses som facit......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag tror inte att det är mindre olja i 41-an än vad VP anger, men däremot verkar det svårt att suga ut allt och som sagt: för mig varierar mängderna år från år. Tänker mig att det beror på att båten lutar olika mycket i längdled beroende på uppallning, alternativt läge i vattnet, och utsugningen sker ju någonstans mitt på motorn. Jag har liknande erfarenheter som du när det gäller skillnad mellan det fasta sugröret och oljestickshålet, men skillnaden var inte lika stor. Minns inte exakt, men det rörde sig om 1-2 l. Men som sagt, jag har aldrig lyckats få ut hela volymen även om jag använt oljestickshålet. Numera accepterar jag att det finns en lite större skvätt kvar och använder sugröret. Det är enklare så och man har väl blivit lite latare med åren.

Mvh/Sea Manaic

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du ser, jag fattar inte att dom flesta tycker att pumpen är skit. Hehehehe Skit bakom pumpen tror jag det beror på SkrattandeCool

Sorry kunde inte låte bli Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag använde en sådan pump sög upp oljan med munnen ända tills 5mm från slang änden kopplade in pumpen fick ur ca 10 l på ca 10-15 min rätt nöjd,aqad40b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...