Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
PCP-Roger

Biltemas "oljepump"????!!!!

Rekommendera Poster

Blev förärad en elektrisk oljebytarpump på fars dag förra åretGlad, skulle använda den för första gången i veckan vid oljebytet på min 41-a.

Efter att pumpen surrat i ca. 1 minut så började oljan saaaaaakta sippra ner i dunken som jag skulle ta spilloljan iFörvånad, efter ytterligare ca 20 minuter så hade hela 1 till 1,5 l letat sig ner i dunkenTungan.

Eftersom mörkret började sänka sig över hamnen så satte jag mig i bilen och åkte hem för att hämta vacumsugen som jag använt tidigare år för att slippa sitta och vänta i båten hela natten på att alla 12 liter skulle komma ur motorn ( vilket antagligen inte hade skett ändå då oljan vid detta laget antagligen kallnat och blivit så tjock att pump-jäk-n inte orkat pumpa något allsSkrikandes).

Är det någon här som har en motor som bara innehåller någon liter olja eller kanske behöver byta olja i gräsklipparen så kan han/hon få skiten gratis-inkl. förlängningsladden som jag fick göra för att få fram strömmen till f-nskapet.

 

RogerRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta! Då jag stod i begrepp att inhandla en sådan till helgens oljebyte, får bli en vacumsug istället, något tips på en sådan Roger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinsamt nog...så har jag köpt samma pump fast förra året. Skäms Har lovat mig själv att inte
köpa skräp från biltema men min funkar jättebra, den sög upp allt på 1 min.(3,5 - 4 liter)
Aja, så är det. Vissa saker funkar och vissa inte.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet du gjort är antagligen att den fått stå och surra torr i 1 minut. Det står ju uttryckligen i instruktionen från Biltema att denna inte får köras torr.

Jag har själv gjort samma misstag med denna pump. Den tappar sugförmågan om den får stå och surra torr. Ett knep är att fylla den med olja först och se till att den snabbt får upp olja och slutar gå torr. Extra viktigt första gången, när den är helt torr. Men har den väl gått torr en gång så är den i princip förstörd. Men den kostar ju nästan ingenting heller.....

Har istället numera en kugghjulspump från Biltema, monterad på en platta (modellen för c:a 1000:- på båtavdelningen). Den klarar gå torr, suger allt från vatten till olja och diesel och självsuger upp till 1m. Visst var den dyrare, men sedan flera år har jag numera en suverän dammsugare som klarar allt från kall olja till skräpsugning i kölsvinet.



Senast ändrad av IngemarE | 08 oktober 2009 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hadde du varmkört före du försökte suga ut oljan? Jag har själv samma pump och för att min ska suga så måste oljan vara varm, annars är det i princip omöjligt att suga ut oljan. Med varm olja så funkar min kanonbra, suger ut cirka 4 liter olja på ungefär en minut. /Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


f16025-3.jpg

Den jag har (bilden) finns hos Watski, rymmer ca, 6l och kostar runt 600:-, finns flera olika modeller på marknaden.

Min har fungerat alldeles utmärkt och verkar ha en bra kvalite rakt igenom, enda nackdelen är att handtaget till pumpen sitter lite trångt till -lätt att skava emot med finrarna när man pumpar.

Sea Sea har en modell som är rund som en boll ( ca. 400 kr.)med pumpen ovanpå och helt fri, kan säkert vara mer stabil än min p.g.a lägre tyngdpunkt.

Tanken med en elektrisk pump var bl. a. att jag skulle få båda händerna fria när jag använder pumpen till att suga upp t.ex. oljeblandat vatten från kölsvinet (lite svårt att styra slangen med en handSkämsCool).

 

Roger

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 08 oktober 2009 | 10:07



Senast ändrad av PCP-Roger | 08 oktober 2009 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste väl inte bruksanvisningen så noga Skäms, men vad är det för j-vla oljepump som inte tål att köras torr- behöva kladda med att fylla i olja i ett 5-6 mm hål innan man kan pumpa-

Men som sagt man får ju vad man betalar för.

Får väl kika på den modellen som du har.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart- vem byter oljan på en kall motor?- skrev ju också detta i inlägget (om än inte i klartext).

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på vad man tycker är ok- det tycker INTE jag.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett klassiskt exempel på en manlig attityd. Bruksanvisningar är för fegisar.Tungan

Först kör man o sen kan man inte erkänna att man gjort fel..............

Synd om den som aldrig nånsinn gjort fel eller ??????????

 

Den alltid lika ödmjuka

 

BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst är det så, jag läser av princip inga bruksanvisningar, och min åsikt om någon som inte tycker som jag är att densamme tycker fel.

Ett annat exempel på manlig attityd kan ju vara att sprida dynga på ett forum under en löjlig pseudonym ( kan nästan se dig framför mig där du sitter i mjukisdressen och tycker illa om alla av manskön som inte bejakar sin feminina sida )Flört

RogerCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för 600:- för den stora Watskipumpen köpte jag som sagt denna från Biltema för knappa tusenlappen: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemId=87574

Det är en riktig pump som går att använda till allt från att byta olja till att tömma tankar. Har monterat den på en liten platta med strömbrytare och säkring, och den har blivit allmänt lånegods hos båtgrannarna just för att den går att köra torr en stund, klarar diesel, vatten, en del smuts (jag har dock inte filtret monterat) och som sagt olja. -Du, jag skulle inte kunna få låna din pump....?.

Visst blir den lite varm när den stånkat igenom 10 liter kall olja, men den har hållit för all omild behandling i över fem år nu.

Den billiga oljepumpen TS nämner använde jag två exemplar av. Körde sönder den första vid en likadan torrkörning när den var ny, och den andra när jag försökte använda den till vatten (vilket man uttryckligen inte får). Alltså en billig pump, och som nog fungerar om man följer begränsningarna i katalogen/bruksanvisningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vacuum-pump med tank; tyst, inget mickel med el och går inte sönder i första taget. Rekommenderas före surrande biltema-prylar med tveksam kvalite...

Edit; ändrar mig till surrande dyra biltema-prylar som kan vara känsliga för att suga torrt.



Senast ändrad av Anders_St | 08 oktober 2009 | 12:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen den pumpen som du länkar till?

Enl. bruksanvisningenFlört så ska den bara vara till vatten och diesel. men den kanske fungerar till motorolja också.

 

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp !

Det är en kugghjulspump, och är därmed inte så känslig. Väsnas väl en del, men det kan jag leva med. Problemet med motorolja jämfört med diesel är att den flyter trögt och pumpen får jobba hårdare. Det blir heller inga 14l/min i flöde direkt vid oljetömning. Men håller man koll på att den inte blir överhettad och/eller har oljan lite uppvärmd så är det inga problem.

Den är egentligen starkare än vad som är nyttigt m.a.p. värmeavledningen, så jag kan tänka mig att det också är därför Biltema skriver att den inte är avsedd för kontinuerlig drift.

Jag använder faktiskt denna även vid återfyllning av motorn för att minimera slabbandet. Bara byta plats på slangarna, ner i nya dunken och pumpa in den nya oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min billiga biltema pump förra året och tyckte den sög mycket dåligt, i år så klippte jag bort de långa slangarna och hade bara precis det som behövdes så sög den snabbt upp all olja, tog max 30s. Tror att oljetempen var lite högre i år och det var säkert kvar lite olja i den från förra året. Så mitt tips, varmkör motorn ordentligt, fyllkör pumpen på sidan om så det blir lite olja i den (om den är ny) och kapa slangarna samt vid Yanmar med ett mycket litet hål så se till att du har en tunn och styv slang som du kan rikta ned i tråget.  Eller köp en ny motor med inbyggd pump och med ett oljefilter som inte dräller olja vid byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande tips, ska genast beställa en ny motor så jag slipper både slabbet med oljefiltret och att slänga ut pengar på pumpar som kanske inte fungerar Guld.

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fick du ändå bättre prestanda än jag fick när jag använde samma pump för många år sedan, i år blir det en annan pump. Kul att få lite tips i tråden här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog den ende som försvarar Biltema här och nu.................jag har använt samma pump till min AQ231A V8 i 4 säsonger och pumpar ut ALL olja, ca 5l utan problem och tar ca 10 min.

Jag har slängt bruksanvisningen men har ett svagt minne att man skulle gå till väga på ett visst sätt i starten för att den skulle suga riktigt men jag har som sagt inte haft problem med min pumpOskyldig

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken pump det gäller men jag har en elektrisk Biltemapump som från början har låtit som den strax ska gå sönder. Dock har den fungerat OK och jag pumpade ur c:a 3 liter varm olja idag på 4-5 minuter och den höll.

Stoppas undan tills nästa höst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 12volt oljepump som är köpt på Jula för 199 kr, gick hur bra som helst att suga upp 10 liter olja ur min Aqad40. Jag har dragit slangarna för oljesugningen med slangklammer så att det inte läcker in luft nånstans när den ska suga olja i stället. Om det inte är tätt i slanganslutningarna fungerar nog såna pumpar dåligt.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som tänkte köpa en oljebytarpump till helgen, men efter den här tråden så är jag bara schizofren, så det blir väl hispan iställetFlört, skämt åsido man blir lite kluven så fort Biltema är på tapeten, köpte själv ett par lister i teak där i våras som jag kapade till och monterade efter inoljning, gjorde samma sak på andra sidan sittbrunnen året innan med teak från abi-trä, betydligt dyrare, men vilken skillnad! Biltemas teak blev mycket ojämn i färgen efter ett par dagar, slipade och oljade igen, efter 2 dagar lika kass igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkla märkligt detta med Biltema, man står där och vet att kvaliteten brister men ändå handlar man. Sen blir man missnöjd när det inte funkar. Likt förbannat står man där, ett par månader senare, och ska köpa nåt. Eller är det bara jag?

 




Senast ändrad av Flipper_510_HT | 08 oktober 2009 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Biltemapump sedan många år tillbaka och den funkar rolex. Man behöver bara ge den en snaps med olja innan man startar den. Tömmer 4 liter på ca 7 min.

Så jag är helnöjd med den, billig var den också

post-4082-1394236116,4776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Biltema odlar sin teak själva och köper från andra plantager än de riktiga ställena. Har hört att teaklisterna på Biltema egentligen inte är riktig teak utan en billigare korsning som är till 90% teaklik.

(För den som inte fattat - jag är ironisk. Att färgen blir ojämn beror knappast på att listen såldes på Biltema- skillnader i träet finns hos alla som säljer ädelträ. Om det nu verkligen var enbart listen det berodde på)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har motsvarande pump för 499:-. (Artikelnummer 36-190) Den ser ungefär likadan ut, men rymmer mer. Den har funkat utmärkt för mig i flera år. Jag brukar suga ut så mycket olja det går. Volymen är alltid mindre än vad VP anger för 41-an. Sedan markerar jag oljenivån på kärlet med t.ex. en tuschpenna, tömmer ut spilloljan i klubbens spillojetank, fyller på med ny olja till strecket och häller den i motorn. På så sätt får jag alltid rätt oljenivå, vilket annars kan vara litet småstruligt eftersom den avtappade mängden varierar -åtminstone för mig- år från år.

Hade tidigare Biltemas elektriska pump (den billiga varianten), men råkade lyckligtvis köra sönder den.

Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 08 oktober 2009 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...