Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
thundergod

Något att drömma om

Rekommendera Poster

Såg ett program på Yacht & sailing om en regatta med enbart båtar från detta italienska varv. http://www.perininavi.it/ Helt klart bland det häftigaste jag sett i segelbåtsväg. De kom upp i bra farter, ca 25 knop med dessa.

Dock inte helt gratis antar jag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tänk dig att masta av en sådan båt... Flört

Det är på hösten och framförallt våren man märker hur stor båt man klarar av Skrattande

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stod framför denna i somras och drömde mig bort, men precis som tidigare nämts kostar det så mycket att det förblir en dröm.

post-10005839-1394236116,2652_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte man mastar av eller på de stora båtarna utan man tar upp dem någon dag för att göra rent botten och ev. byta anoder etc. De större båtarna ligger i året runt.

Senast ändrad av Crona | 08 oktober 2009 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat, förstår inte den där grejen med stora lyx segelbåtar helt.

Lyx för mig är en båt som seglar bra, just nu en liten skit, en H-båt som jag skvalpar runt med i Barents Hav. Om jag tillåter mig att drömma om framtiden så blir det mer åt en open 40/60 eller något liknande. Flytande lyxsommarstugor klarar jag mig utmärkt utan. Segling = på däck, allt under det = nödvändigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tittar i hamnarna i Medelhavet så seglas dom inte särskilt mycket heller utan används mer som en representationslokal dit man kan bjuda folk på en fördrink innan man går på restaurang. De sköts av inhyrd besättning som ibland tar ägarna med gäster ut på en dagstur. Det verkar som om att istället för att köpa ytterligare en sommarvilla så köper man en båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är benägen att hålla med mamba_I, även om de optimal seglingsegenskaperna inte är det viktigaste för mig. Så liten båt som möjligt. Dock naturligtvis en båt som går att segla. Har i viss mån tvingats gå upp tre fot i storlek för att få en båt med invändig styrplats, till skydd för min, med stigande ålder, all mer bräckliga lekamen.

Drömmen för min del är kanske som mamba_I skriver att en relativt liten båt skvalpar runt  i Barents Hav http://home.clara.net/rayglaister/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är roligt att titta på båtar av alla de slag - små som stora. Jag gissar att dessa är av typen om du behöver fråga vad de kostar så har du definitivt inte råd...

Jag hade gärna varit med på en segeltur på en av dessa jättesegelbåtar! I praktiken resonerar jag annars som många andra här, en båt i vilken familjen får plats i och trivs med är den bästa (och den kunde utan problem ha fått vara ett par fot mindre och något ton lättare). Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid haft svårt att drömma om sådant som är ouppnåeligt. Och en sådan båt är ouppnåelig både ekonomiskt och hanteringsmässigt.
Det spelar ingen roll hur fin och välutrustad den är eller hur många 20-tals knop den kan prestera.
Kan jag inte segla den själv med fru är det inget jag vill ha och alltså inget jag drömmer om. Inte ens om en okänd släkting testamenterat 100 miljoner till mig. Och kan jag inte ta mig in i små mysiga fiskehamnar eller idylliska ankarplatser är det heller inget jag drömmer om.

Skulle jag ärva dom pengarna skulle jag låta mig bygga en exeptionellt välbyggd, vacker och välutrustad grundgående aluminiumbåt runt 40 fot och ge mig iväg på stört och ägna resten av livet att se världen från sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt att kolla specen.  Djupgående kell down = 9 meter, keel up= 4,5 m !

Vart ska jag segla då...?   Livrädd att gå inomskärs och även om man råkade ha de ekonomiska förutsättningar så vart tog friheten vägen när man är beroende av stor besättning, bara kan angöra vissa hamnar etc.  Nej tack.

Jag säger som Eilean, jag skulle låta bygga en max 40 fot så dimensionerad och utrustad att jag kan ensamsegla/familjesegla vart jag vill inklusive ovanför polcirkeln. Är inte pengar bara ett medel för frihet eller är det ett mål att visa upp hur mycket man äger.....ja... vad handlar livet om...

Själv väljer jag att arbeta lite mindre och leva enklare materiellt för att få tid att vara med mina barn och att kunna segla mer...det gör mig lyckligare. Har svårt att tro att  en 165-fotare skulle höja den livsupplevelsen...

fair winds,

Leif, Gbg

http://oceanplurra.blogspot.com

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde Arne och Helena Mårtensson som hade ett föredrag om sin jordenrunt-segling men HR 62 Yaghan och kan meddela att redan i den storleksklassen hade de svårt att komma in i många hamnar och missade många mysiga ställen vilket grämde dom en smula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är nog lite väl i största laget. Min drömbåt är nog ändå en HR 37 eller 40. Bra seglare med sköna linjer. Inom rimlig kostnad dessutom om man jämför med trådstartarens priser =) Större båt än 40 fot begränsar nog besök av många svenska hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig handlar det inte om att ha en dylik farkost, (har inte råd att köpa eller att underhålla), men jag kan inte låta bli att fascineras av dem. Har man en såpass stor båt, så är man nog medveten om problemen att få plats. Som nybörjare i segelbåtarnas värld, undrar jag ofta vart det är på väg. Normalstora båtar i dag ligger på mellan trettiofem och fyrtio fot. Och bredden skall ju helst vara uppåt tolv, tretton fot. Alla hamnar måste snart se över måtten på sina båtplatser och ändra konfigurationen, vilket sannolikt  = färre båtplatser. Har under den gågna sommaren suttit på båten i hemmahamnen, (Ystad), och sett alla tappra försök att lägga till med stor båt och liten båtplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...