Winga2 0 Postad 7 Oktober , 2009 Knackade på sidan på kölen och upptäckte att det var ett ihåligt ljud på ett område av ca 20 gånger 30 cm.Antar att plasten släppt från blykölen där (delaminering). Finns det någon kunnig här på forumet som kan ge förslag på åtgärd och hur jag skall göra? //Winga2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annakm 0 Postad 7 Oktober , 2009 Hej! Jag har inte den blekaste aning men jag blev ändå nyfiken. Varför är blyköl inplastad, den kan ju inte rosta? Är det för att få en fin och jämn form på den? Lycka till i alla fall! Hälsningar Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 7 Oktober , 2009 Hejsan ! Du skriver inte vad för slags båt du har. Det är säkert fråga om en långkölad segelbåt i alla fall. Du har alltså en inplastad köl, men hur antar du att på det stället där du knackar och finner det ihåligt att det har skett en delaminering ?. Kan det inte vara så att på det stället, där det verkar vara ihåligt, är det s.a.s kölsvinet !! Kolla på samma ställe innutti i båten !! Kolla ochså att du säkert inte har kölbultar synliga. Då är blyett ingjutet i kölhalvorna, som det oftast är i många långkölade båtar, som t.e.x i min gamla Fantasi 37. Blykölar brukar inte vara inplastade men kan vara att blyet är ingjutet i kölhalvorna, då är det ingen risk att någonting delamineras, om inte hela plastskalet spricker, delamineras ! Skaffa dig gärna mer info on kölkonstruktionen av din båt innan du antar någott, om du inte vet ! Titta gärna mer på en ritning av båten och skaffa dig en uppfattning om kölkonstruktionen ! Men börja INTE ATT BORRA NÅGRA HÅL innan du vet vad det är fråga om, i så fall måste du konsultera en riktig specialist !!!!!!! Senast ändrad av -somena- | 07 oktober 2009 | 16:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Oktober , 2009 Inplastad blyköl är inget ovanligt, massor av båtar har inplastade kölar. Mest av järn men bly är inte ovanligt. Att det låter 'ihåligt' behöver heller inte betyda något. Vidhäftningen mellan laminat och bly eller järn är dålig och det är inte ovanligt med luftfickor och håligheter efter att metallklumpen sänkts ner i kölfickan. Vad som är viktigt är att undersöka om det är torrt bakom laminatet. Mitt förslag är, borra ett litet hål i underkant av området som 'låter' och undersök om allt är torrt. Är det så, täta hålet noggrannt med epoxy och glöm alltihopa. Är du ambitiös kan man ju alltid tänka sig att borra ytterligare ett hål, fast upptill, injicera epoxy underifrån tills den tränger ut i övre hålet. Men jag är inte säker på att det är någon vits med detta besvär. Är det blött måste du däremot åtgärda saken, annars får du frostsprängningar som förvärrar skadan. Och dessutom måste det finnas ett ställe vattnet har trängt in från. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Oktober , 2009 Billigare. Man kan enklare bygga en stark båt, man slipper kölbultar och tillhörande förstärkningar, ingen risk för läckage och korrission. Man får ett jämt skrov och slipper också en övergång mellan skrov och barlast som rör sig och alltid syns. Nackdelarna är att tyngdpunkten höjs något och att det kan bli vatteninträngning mellan glasfiber och barlast om man går på grund hårt. Många enklare båtar med inplastad köl har inte ens en solid klump av järn eller bly utan man kör med småbitar som hälls ner i kölen i en blandning av metallbitar och polyster eller något liknande bindemedel. Jag så t.o.m en gång en båt (fabrikat okänt) där man hade borrat upp ett stort hål i sidan på kölen. Ut rann det en blandning av vatten och rostiga järnkulor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Winga2 0 Postad 7 Oktober , 2009 Det gäller en Maxi 95:a och jag glömde att nämna att det kommer upp rostigt vatten från en av bultarna som håller motortassen på samma sida och rinner ner i kölsvinet.Det är inte mycket vatten utan efter ett par veckor så har det kommit en ny rostig rinnrand ner från tassen. Tror den inplastade metallskenan till motorbädden inte är i rostfritt ,så det kanske trycks upp vatten från delamineringen. Vad tror ni kunniga? ///Winga2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Oktober , 2009 Det här måste du gå till botten med. Risken är stor för frostsprängning, försvagningar och korrosionsskador. Jag vet inte hur just din båt ser ut så där får andra hjälpa till. En väg är ju att rådfråga en kunnig besiktningsman som naturligtvis kan ge konkreta förslag på åtgärder. En parentes - rostigt vatten behöver inte indikera detaljer av stål eller järn, även om bädden mycket väl kan vara gjord som du beskriver. Rostfritt stål är bara rostfritt om det är syresatt nog. Det är ganska typiskt att rostfritt rostar, ibland mycket, när det omges av stagnant vatten med låg eller ingen syrehalt. Därför är just kölbultar i RF inte en helt lyckad lösning. Blir det läckage kan de mycket väl korrodera kraftigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Oktober , 2009 Jag skulle tappa ur vattnet genom att borra ett hål i nedre delen. Det är ju bara att plugga igen med en klutt Sika till våren och du slipper ev. frostsprängning. Skulle tro att de flesta inbyggda kölar ligger i vatten efter några år. Kan inte inse varför man ska konultera en specialist efter att ha tappat ur vatten u en kölficka. Hålet ger ingen hållfasthetsminskning och är alltså lätt att korka igen. Jag brukar tappa roder på vatten varje höst av samma anledning. Det brukar rinna ur de flesta roder mer eller mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Oktober , 2009 Forgus 31 skriver:'...Kan inte inse varför man ska konultera en specialist efter att ha tappat ur vatten u en kölficka. Hålet ger ingen hållfasthetsminskning och är alltså lätt att korka igen....' Jag tror det är viktigt att ta rda på var det rostiga vattnet kommer ifrån och undersöka vad som ev. ka ha hänt med motorbädden. Risken är ju att fukten funnits där länge men inte uppmärksammats och att frostsprängning redan gjort sitt och/eller att eventuellt inplastade järn redan är korrosionsskadade. Men vill ju inte gärna att motorn skall komma på drift... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Oktober , 2009 Ja, har vattnet kommit ända upp i motorbädden skulle det nog vara värt att hålla ett öga på infästningen så motorn inte löper amok i salongen. Några andra Maxi 95-ägare kanske har haft erfarenheter av samma slag. Det är fördelen med stora serier, man har flera medsörjande som kan stödja varandra och ge tips åt varann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Winga2 0 Postad 8 Oktober , 2009 Ok får borra ett hål i nederkanten av delamineringen o se om det kommer ut vatten till att börja med. Återkommer med resultat om ett par veckor. Tack för alla svar!! //Winga2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Oktober , 2009 Det finns ju en Maxi 95-klubb http://www.maxi95.se Fanns en hel del att läsa, men såg i all hast inget som liknade ditt problem. Gjorde som du tänker göra för några år sen. Borrade ett antal 3 mm hål i en del av kölen som var drabbad av böldpest. På ett ställe kom det en massa vatten. Till slut hade jag borrat 15 st 70 mm hål i kölen. Nu var det en annan kölkonstruktion än din. Långkölad koster med inguten blyköl. Om det är så att du har en inplastad fenköl så förstår jag inte anledningen till detta. Nu är ju visserligen Pelle petterson en hedervärd man, men en sån kölkonstruktion tycker jag verkar som om man förenat det sämsta av två världar. Men jag känner inte till detaljerna i konstruktionen. Bifogar en bild för att uppmuntra eller stressa dig lite - välj själv. Var övertygad om att det kan bli mycket värre och att det finns ett lösning på ditt problem. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Oktober , 2009 Det kan inte vara så löjligt enkelt att vattnet t.ex. kommer från en droppande vattenpump? Ifall allt som syns är en ganska torr rost-rand, så kan ju eventuellt rännilens rätt långa väg till den rostbenägna tassen vara bortdunstad o svårupptäckt? Bara en optimistisk tanke... Edit: Har själv haft rost på en motortass, där tassen då förefallit vara ganska uselt rostbenägen. Kom att tänka på att dess temperatur antagligen är lägre än själva motorblockets, så vattnet avdunstar därför inte lika snabbt. Kan ju förklara varför rännilens väg raskt försvinner ganska spårlöst och varför motortassen - med längre torktid - rostar överraskande snabbt? Motorblocket har nog dessutom lutande ytor och vibrationerna på sin sida, medans tassens underlag är plant och fuktsamlande? Rimligt?... Senast ändrad av Thomas-1 | 10 oktober 2009 | 17:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 10 Oktober , 2009 Hej1 Maxi 95 har väl inplastad järnköl om jag minns rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Oktober , 2009 Ja, fr.o.m. 1979 tydligen järnköl... http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=917 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Winga2 0 Postad 11 Oktober , 2009 Min är från 1975 och har inplastad blyköl.Motorn och tassarna är bara ett par år gammla så därifrån kommer rostvattnet inte. //Winga2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Oktober , 2009 Spontant tycker jag inte att du borde behöva vara orolig när det gäller hållfastheten på plastkölen. Nån större skillnad tycker jag inte det kan ha rent hållfasthetsmässigt att plasten släpper lite här och där från bly eller järnkölen. Visserligen kan en fastplastad ytan ha någon hjälp av innehållets stadga men i vissa lägen kan det nog vara bra att det är släpp från metallklumpen så spänningarna kan fördela sig jämnt över en större plastyta utan att det blir på ett avgränsat brottställe. Många kölfickor har också löst nerhälld balast som inte ger nåt stöd. Men att det är vatten i kölfickan när det fryser till fixar du med några hål. Gör sen pluggningen på våren slarvigt så du lätt kan se vårtorna på hösten. Då kan du bara sticka hål med en skruvmejsel nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 29 Oktober , 2009 Hade själv problem med min köl förra säsongen. Trodde att jag bara behövde slippa upp lite och sedan laga med lite spackel men projektet blev lite större än så. Känns väldigt skönt efteråt att veta att ens köl är i bra skick. Det går inte ärligt sälja en båt som har problem med kölen heller. Forumtråden med massa bilder från min renovering: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=275783 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser