Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
smirre10

upptagning med trailer

Rekommendera Poster

Orolig för upptagning?

Hej jag har just köpt en båttrailer å har aldrig dragit upp båten förr själv alltså. jag har en framhjulsdriven transporter diesel och båten väger 2,4 ton rampen är inte direkt någon stark lutning  men packad med grus tror ni jag fixar det el ska jag leta en annan bil?

Tacksam för svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läste ditt inlägg dök följande fråga upp. Hur har du tänkt få båten på trailern. Skall du vincha upp den på trailern eller hur?

Trots ovan frågeställning är jag lite skeptiskt till att dra upp en såpass tung båt. Dinj bil är enligt min uppfattning lite för klen. Ifall jag inte hade något annat val (kran) hade jag hade satt en bil framför din transporter och brukat två bilar vid upptagningen. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam men allt beror på hur rampen ser ut.

Om din båt väger 2,4 ton så blir det ett tungt ekipage eftersom en lämplig vagn väger trolgen minst 400-500 kg. Satsa på att låna en traktor, fronlastare eller en rejäl SUV/Jeep med 4-hjulsdrift. Glöm inte bort att lägga klotsar bakom hjulen så att du inte glider bakåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan nästan lova att Transportern på dom flesta ramper inte kommer att klara att komma upp, iaf inte om det är grus på den.. En stor SUV med 4 hjulsdrift är vad jag rekommenderar för en såpas stor båt.

Mitt ekipage med trailer väger 1000kg och vi drar alltid upp den med en kompis Ford Explorer V8, inga problem då..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget att oroa sig för jag har dragit upp en Albin25a med en volvo 140.

Vid ett tillfälle var det en mycket brant ramp, då drog vi med 2 bilar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att vincha upp en så pass tung båt om du har, men du måste ha en vinch som är anpassad för den vikten.

Jag vinchar upp min båt väger strax över 2 ton, tungt som ett helvete. Men att komma upp för rampen går åt en 4 x 4 med lågväxel. Jag hae en Cheva pickis för att dra båten

post-4082-1394236115,9904_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är framhjulsdrivna bilar helt värdelösa när man skall dra upp en tung last för tyngden ligger på bakhjulen och framhjulen slirar mest, nästan uppe i luften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min väger 2,2 inkl trailer. Verkligen gränsfall med stor bakhjulsdriven personbil för mig.

Vi sätter en extra bil framför med bogserlina. Annars blir det grannens SUV, inga bekymmer....

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt båten sticka ut en halvmeter eller så på trailen. Då blir kultrycket negativt och man får bättre grepp på rampen.

Kanske lättare att testa det innan man kopplar på en till bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast man vill ju inte testa något som sedan visar sig inte funka....

post-11938-1394236116,126_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vinsch har jag å det är en amerikansk trailer med medar på sidorna men det blir nog en bil till framför iaf sen får man testa med att behålla den en bit bak först men tungt lär det varaCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag hjälpte en kille förra helgen som skulle upp på vår ramp, den är bara av packat grus. Han hade en båt som jag inte tror väger mer än 1,5ton och en familjebuss som var framhjulsdriven. Han kom inte en meter när han kopplat vagnen. Jag brukar dra upp en del båtar upp till 3ton men jag har en Touareg som väger 2,5ton.

Jag skulle inte rekomendera dig att köra med din bil.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då måste du ner så djuopt med trailern så du kan köra på båten, dvs rampen bör vara ganska brant. Lär inte gå att vincha på den om den inte nästan flyter upp på trailen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du använda grusrampen? Finns det inte någon annan ramp i närheten som är av asfalt/betong?

Lite kan det annars hjälpa att du har en borste med så att du kan sopa bort löst grus närmast framför framhjulen på bilen.

Håller med om att negativt kultryck (båten 1/2 meter kvar till vinschen) hjälper lite grann, men det är viktigare om din Transporter är så modern att den har anti-spinn. Då hjälper elektroniken till att hindra hjulspinn hos framhjulen. Men på grus blir det nog ändå tufft...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dethär fallet är nog antispinn mera en nackdel än fördel, det som skulle hjälpa är en diffspärr, men få framhjulsdrivna bilar har det..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett trick att öka momentet i den kritiska starten är att vinkla kärran lite i förhållande till bilen fällknivsverkan.Du kan även ge fullt styrutslag åt samma sida för att omedelbart räta upp när det börjat rulla.Ingen fara för knutar o drivaxlar snarare skonsammare.Annars e nog grejen att låta båten ligga en bit för långt bak på trailern väldigt bra, men kanske problem för dig när du kommit upp o du inga rullar har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brawn!!

Det är väl inga problem med något om du kör Honda 4-wheel drive??

Går fint över kullarna på Orust!

Själv drog jag 1,8 ton Marex 23 med en Dodge Van. Inga problem om det inte var lågvatten vid rampen!  Numera Nissan Navara med väntande ej lev 460 kg styrpulpet. Det kommer att gå fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lingbay!Det var för många år sen med en modeo tdi vi övade upp den tekniken!Jag vet att du e duktig på sånthär men nu lyfter du väll med kran när du eldar upp motorerna?Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu spårar vi ur lite i detta inlägget, men motorn brann aldrig upp. Däremot rök det en del..... Volvo har fixat och båten upplagd på varv i DK.  Kanske ska ha en MAN i nästa båd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall tog jag hjälp av en bärgare till min 2,5 tons båt som skulle upp på en
amerika trailer. Bärgaren som gjort detta tidigare ett flertal gånger visade att man
först kör ned trailern en relativt kort bit ned i vattnet. Och sedan efter att fått båten upp
 en bit, backade han ned trailern ytterliggare. Och fortsatte han tills båten var uppe.

Hans svar till varför man inte kör ned trailern djupt,
var att man riskerar få på båten snett på  den typen av trailern.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksam till att det går enbart med den bilen.

Drog upp min med vinch å vagn i en brant ramp. Båten väger ca 2.2 ton, men det

gick kanon med en Nissan Terrano 3.0 diesel 4wheel drive, slirade inte ens lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

allt gick bra med upptagningen men jag lånade en nissan 4hjulsdiven å då gick det lättSkrattande hade nog inte gått med transporten iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...