Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
nfrma

Byta bottengenomföringar

Rekommendera Poster

Hej!

Ska byta samtliga genomföringar på min båt. Hur får man lättast bort de gamla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättast och lättast?! Oftast är det lättast att slipa/kapa av utsidans krage och trycka in rörbiten. Detta var ett om det är lättast överlåter jag åt andra att sia om. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, håller med Nitro att man kan kapa bort kragen från utsidan. Om det är så att den delen på genomföringen som går in båten sticker in i båten så mycket att du skulle få grepp om den med en rörtång tex, då skulle du kunna prova att vrida genomföringen höger vänster osv tills den lossnar.

Lycka till

//LILLEN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som om man med andra ord får vara lätt på handen med vinkelslipen..... Läste om någom som hade använt en dremel maskin med kapklinga och kapat in i genomföringen och ut (utanför skrovet och in).... Vet ej hur bra detta fungerade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska byta mina till hösten har jag tänkt... Fick tips att banka i en träplugg från utsidan och sedan såga av träpluggen jämns med flänsen och sedan borra ur genomföringen med en cirkelborr som är numret vidare än röret med styrborret mitt i träpluggen Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god vän till mig använde tigersåg, såga innifrån och ut (kapa på längden). Funka bra. Man får såga försiktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...