Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Edestig

Bella 850 extra färskvattentank

Rekommendera Poster

Jag har haft en längre mejlkonversation med en annan Bella 850 ägare hur att bäst installera en extra färskvattentank. Bakgrunden är att det bara är 70 liter i original tanken.

Jag har haft en idé att lägga en gummitank på 150 liter framför bogproppen men man är ju ingen ungdom längre och det är mycket svårt och trångt att komma åt om man inte är ormman, så jag har lagt denna idé åt sidan.

Utrymmet som den ordinarie tanken ligger i är mycket större än själva tanken. Ett alternativ är att måttbeställa en gummitank och ersätta den ordinarie hårdplasttanken och se till att hela utrymmet utnyttjas. Men det låter dyrt (säger jag utan att veta).

En annan idé är att montera en gummitank den längst akterut i babords stuvfack. Sedan pumpar men bara över vatten från extra tanken till original tanken på styrbordssidan när det behövs. Det finns en rektangulär gummitank på 115 cm X 105 cm på 115 liter och så en 150 liters på 140 X 70 cm som borde enkelt gå in. Större tank (om det går) skulle dessutom få båten att luta en del också antar jag.

Vad tror forumet? Är det smart att lägga in 150 kg längst bak på babordssidan? Kan det skapa stabilitetsproblem tro? Andra problem? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...