Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
PerL

First 36.7 mot Sun Fast 35

Rekommendera Poster

Letar 3 kabiners cruiser/racer med rorkult. Har nu en Jeanneau SO 32 vilken b;rjar bli lite liten med tre v'xande barn. S;ker input ang dessa b[tar eller e det sak samma ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad är du ute efter, Sun Fasten är lite mer cruiser, medans Firsten går att göra om till Racer/Cruiser genom att man kan ta bort luckor i sittbrunnen. Jag tror du får mer båt för pengarna med en 36.7, samt att dom har gjort bra resultat på kappseglingsbanorna, dom har ett bra handikap(LYS).

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får väl också komma med lite input då jag diskuterat detta med Carl tidigare...

Jag skulle välja en 36.7 då detta är en väldigt trevlig båt och antagligen en säkrare investering än Sun Fast 35. SF 35 tillverkas väl inte längre och det blev väl inte så många?

Vi har dock övergett tanken på att köpa en 36.7 och satsar istället på en HP1030.
Nu kanske inte den passar er men ett par saker gjorde att vi bestämde oss för en HP1030.

En 36.7 är:
För tung, nästan 6 ton
För jobbigt att segla spinnaker med liten besättning
Kräver många gastar på kryssen

Så mellan 36.7 och SF35 är valet enkelt dvs 36.7 men fundera på hur ni vill segla.
Räcker tex en 33.7 så sparar ni en del pengar och får en mycket mer lätthanterlig båt...

MEN smaken är som sagt som baken och ni får ju köpa en båt som passar er.
Ett sätt kan ju vara att sälja er gamla båt och hyra en 36.7 nästa sommar för att sedan köpa en om ni trivs med den.

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HP1030 Verkar fin, men man måste gilla att reva :). Såg den på Tjörn Runt och dom hade ganska mycket problem i 8m/s med fock utan rev. HP:n är nog en grym Kappseglingsbåt men undrar om den inte är för extrem för familjesegling, speciellt om man är lite ny. Men gillar man att segla aktivt, och alla i familjen gör det.

Mvh

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Carl, vad menar du?

Jag seglade på HP:n...
Vi hade problem med fart på kryssen men jag tror vi löst det.
Sen hade vi svårt att få upp den stora gennakern men när vi väl fått upp den lilla gick det som tåget... 15,6 knop som mest...

Var du själv med? / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi startade bakom er och seglade ifatt er på kryssen, jag tyckte det såg ut som ni hade lite mycket segel uppe, då den lade sig ner ordentligt ett par gånger. Det kan nog vara så enkelt att ni hade fått bättre fart med ett rev ? Svårt att sitta brevid och spekulera, precis so du säger. Har faktist lite bilder på er om du är intresserad, fick bla med den lilla trolen, kombinerat med en mini broach som ni gjorde vid sättning. Men ni tog inte djävulshålet väl ? Såg inte vart ni tog vägen sen.

Mvh

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket segel vet jag inte...
För lite power kanske?

Jag tyckte vi klarade byarna bra mot slutet av kryssen...
Seglade ni om oss?
Med vilken båt?

Vi tappade i början men höll sedan de stora båtarna rätt bra.

Jag tar gärna emot foto, jag mailar dig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag glömde...

Vi vågade inte gå inomskärs utan gick utanför Kyrkesund vilket gynnade oss med gennaker.

Mvh /

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis seglade jag min 40.7:a. Finns information om seglingen med bilder i bloggen.

Seglade om er precis innan rundningen av Rönnäng, sedan låg vi i stort sett jämnsides tills ni fick gennackern i vattnet, då gick vi om, vi gick ju igenom djävulshålet och tjänade några meter på det också.

Hedström: Har mailat dig.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi blev  lite passiva då vi bara väntade på att få upp gennakern men vågade inte utanför Rönnäng. Det var nog tur det med tanke på hur det gick senare...

God natt / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...