Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Ballad_kopian

Biltema inverter/växelriktare erfarenheter?

Rekommendera Poster

Hej. funderar starkt på att köpa biltemas största inverter på 1000w kosntant.  och ha i båten.

till början måste jag ha den kopplad till bilen för att kunna få lite ljus och köra nån borrmaskin samt laddare till skruvdragare m.m  när jag inte har tillgång tillström längre.   båten är snart färdig för sjösättning och till dess är det lite små mek inne i båten och utanför . och nu har jag inte tillgång till ström,

så vad tror ni om biltema inverter?

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till det fungerar den säkert aldeles utmärkt!
Använder själv en billig variant från jula dagligen i firmabilen.
Strömmen är inte så snygg och stabil, men till elmaskiner och laddare till skruvdragaren funkar det bra.
Tänk på att den tömmer ett batteri ganska snabbt, vid lite högre belastning har jag alltid motorn igång (även om min inverter bara är på 300W)
Lita inte på att underspänningsskyddet garanterar att du kan starta bilen (har tabbat mig några gånger!!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en billig variant från Harald Nyborg och en dyrare från Waeco, den största skillnaden jag lägger märke till är att Waecons kylfäkt endast går när man belastar den hårdare medans Haralds fläkt går på max hela tiden. Kan ju vara värt att tänka på om man skall nyttja den i båten även när man vill ha det tyst.

Obs! Jag vet inte hur Biltemas fläkt fungerar men det skadar ju inte att fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Biltema 1000W Växelriktare (en tidigare, numera utgången modell) i båten för att ladda diverse mobiltelefoner, borrmaskiner m.m och den har fungerat klanderfritt.

Men..när jag köpte den funkade den inte alls.

Fick en ny, som jag lyckades koppla in bakvänt så den levde bara någon nano-sekund (trots s.k. polaritetsskyddad..
och då var jag korkad nog att säga sanningen..
då skulle den repareras..
och efter någon vecka så fick jag veta att det inte gick att reparera..och att det var mitt problem (eftersom jag bevisligen sagt att jag kopplat fel ..att den ENLIGT SPECIFIKATIONEN var skyddad MOT JUST DET togs det ingen notis om, just då.

Det tog ett antal veckor med e-mail-korrespondens till Biltemacentralt (det var butiken i Göteborg som var *på tvärs* innan dom gav sig , butikschefen i Göteborg ringde upp och ursäktade och jag fick pengarna tillbaks.

Strax efter det *försvann* den modelllen från sortimentet och under en lång tid fanns inga modeller större än 300W i sortimentet.

Under tiden som ovanstående garantiärende pågick så köpte jag helt enkelt en till (jag höll på att bygga en brygga på en plats utan tillgång till landström och enda möjligheteten att ladda borrmaskinerna var bnåten inverter) och måste ha en inverter.

Det är den jag har nu, och den är tre år gammal och fungerar som sagt helt felfritt.

Så, jag tror dom har lärt sig sen sist, och det dom nu har är en fungerande produkt.

Jag har haft några tvister med Biltema, men dom har alltid gett med sig i slutändan så jag fortsätter handla Skrattande

Senast ändrad av Gunnar_ | 06 oktober 2009 | 20:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det låter bra. angående garanti ärenden är biltema riktigt bra. sånt gör att jag oxå forstsätter att handla trots ojämn kvalite ibland.

men eran info om inverten låter bra. den verkar ju prisvärd oxå . har inte hittat lika mkt effekt för pengarna hittils.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kjell & Co säljer en 1000 watt för 999 kr, art nr 44021. Tittar man på specifikationerna påstås den dock upp till fem gånger så hög tomgångsförbrukning som Biltemas, vilket ju kan vara intressant ifall man vill ha den i stand-by längre tider. Kan ju såklart bero på olika mätmetoder, vore intressant att se en verklig jämförelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte skaffa en 12volts skruvdragare/borrmaskin, ta bort det laddningbara batteriet och koppla den direkt på bil/båtbatteriet? Då slipper du bry dig om invertern och kan borra när du vill. När båten sedan är klar har du ju ytterliggare verktyg att ha på båten  :)

Alternativt lägger man pengarna för invertern på ett extra batteri

eller har jag missat något väsentligt....?

Senast ändrad av Sueco | 07 oktober 2009 | 15:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...